De positie van zorgconsumenten ten opzichte van zorgverzekeraars verbetert gestaag. Dit meldt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een rapportage.
Informatieverstrekking door zorgverzekeraars
De informatieverstrekking door zorgverzekeraars draagt hier aan bij, evenals de kwaliteit van vergelijkingssites over zorgverzekeringen.
Versterken rechtspositie zorgconsument
De NZa stelt dat de positie van de consument op de markt van de zorgaanbieders sterker moet worden; transparante keuze-informatie over zorgaanbieders en wachttijden ontbreekt namelijk. Voor een goedwerkende van de zorgmarkt is het van belang dat de consument een sterkere rechtspositie krijgen, aldus de NZa in haar rapport. “Dit vergt transparantie, keuzevrijheid en een goede rechtspositie van de zorgconsument”, aldus de NZa.
Richtsnoer voor zorgverzekeraars
De NZa publiceert daartoe jaarlijks een richtsnoer voor zorgverzekeraars, waarin staat welke informatie zij beschikbaar moeten stellen aan de consument. In 2009 sprak de NZa verzekeraars die zich niet aan het richtsnoer hielden, aan op hun gedrag. Daarnaast beoordeelt de NZa vergelijkingssites over zorgverzekeringen. Negen van tien beoordeelde sites scoren in 2009 maximaal op juistheid en volledigheid van de informatie.
Vergelijkbare keuze-informatie
Een belangrijk speerpunt voor de NZa is om vergelijkbare keuze-informatie, zoals het zorgaanbod en wachttijden, beschikbaar te maken voor de consument, zodat deze beter kan kiezen.
Early warning systeem voor zorginstellingen
Daarnaast gaat de NZa een ‘early warning’ systeem ontwikkelen, waarmee tijdig actie kan worden ondernomen als cruciale zorg voor consumenten dreigt te verdwijnen. Verder onderzoekt de NZa hoe de klachtenafhandeling van zorgkantoren functioneert.