Financiële beheersmodellen hebben patiënten vervreemd van het zorgstelsel. En sleutelen aan DBC-systemen is zeker niet de oplossing om dat publieke vertrouwen terug te winnen. Dat stelt Johan van Manen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) tijdens het Performation event ‘De patiënt centraal in uw stuurinformatie’.
Van Manen deed zijn uitspraken naar aanleiding van de uitkomsten van het self-assessment van vorig jaar. Alle ziekenhuizen hebben toen gerapporteerd over hun al dan niet bewuste fouten bij het declareren. Daaruit blijkt dat er 277 miljoen aan onterechte declaraties is uitgeschreven. Dat is 1,2 procent van de totale omzet van ziekenhuizen. “Het economische effect is weliswaar relatief gering, maar de politieke en maatschappelijke impact is dat zeker niet”, stelt Van Manen. “Bereken dat bedrag terug naar de zorgpremie en het gaat om 20 euro de man.”
Daarnaast waarschuwt Van Manen dat dit soort berichtgeving het draagvlak van het zorgstelsel aanvreet. “Je ziet het publieke vertrouwen verdwijnen.”
Boodschappen
Van Manen trekt een vergelijking met de kassabon bij de Albert Heijn om zijn punt te verduidelijken. “Een ziekenhuis opent ongeveer 250.000 DOT’s per jaar. Als 1 procent daarvan onjuist is, komt dat neer op 2500 foute declaraties. Als 2500 mensen een verkeerde kassabon krijgen bij de Albert Heijn, heeft de supermarkt een probleem. Ziekenhuizen moeten zich afvragen voor wie ze die DOT’s eigenlijk bijhouden. Is dat voor de lol van de verzekeraar? Of voor een bureaucraat van de NZa? Nee, het gaat om het overzicht voor de patiënt, om de klant.”
De Nationale Ombudsman stelde recent in het rapport ‘Ziekenhuisrekeningen op weg naar transparantie?’ dat het complexe, ondoorzichtige systeem op basis van DBC’s de burger het gevoel geeft ‘belazerd’ te worden en tast daarmee het draagvlak voor het collectief gefinancierde stelsel aan.