De personeelsinzet beter afstemmen op de zorgvraag en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers verhogen. Dat zijn belangrijke doelen van de pilot ‘Innovatief Roosteren’ in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort.
Verpleegkundigen en medisch specialisten van de afdelingen chirurgie en neurologie van Meander Medisch Centrum doen mee aan de pilot. Een uitgangspunt van Innovatief Roosteren is meer inspraak voor de medewerkers aan het begin van het roosterproces.
Resultaten
De pilot is een initiatief van de Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen die daarvoor met het Meander en de Stichting Shift-Instituut Onregelmatig Werk een convenant heeft ondertekend. De pilot moet zowel resultaten opleveren voor de medewerkers als voor de organisatie. Begin 2015 zijn de uiteindelijke resultaten bekend.
Overeenkomsten
Elise Merlijn, voorzitter begeleidingscommissie Innovatief Roosteren vanuit de Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen (StAZ) en bestuurder bij de Abvakabo FNV: “Werktijden zijn een belangrijk instrument om medewerkers fit en gezond te houden. In contact met Shift-Instituut hebben we overeenkomsten ontdekt tussen ziekenhuizen en industrie die zouden kunnen bijdragen aan innovatief roosteren. Denk aan pieken en dalen in de zorgvraag, seizoensinvloeden en een grote behoefte aan structurele flexibiliteit onder medewerkers. Zo is het plan ontstaan om ook voor de ziekenhuisbranche mogelijkheden te onderzoeken om te komen tot innovatief roosteren.”
Praktijk
In de pilot ontwikkelt Meander samen met Shift-Instituut een nieuwe roostermethodiek en toetst deze in de praktijk. In het najaar start de proefperiode van het werken met een nieuw rooster. Al in een vroeg stadium worden de opgedane ervaringen gedeeld met andere ziekenhuizen met getoonde interesse.
Pieken en dalen
Ook start al snel in het Laurentius Ziekenhuis in Roermond een tweede compactere pilot. Beide ziekenhuizen profiteren op deze manier van bruikbare initiatieven en ervaringen vanuit de industrie. Zij leren bijvoorbeeld van een containerterminal om de inzet van personeel beter af te stemmen op de pieken en dalen in de werkvraag. Efficiency en een goede gezondheid van medewerkers komen op die manier samen.