Roche Diabetes Care verontschuldigt zich tegenover diabetici voor de onrust die het bedrijf heeft veroorzaakt door te zeggen dat sommige producten tijdelijk lastig leverbaar zijn. Dat meldt de NOS.
Door een verhuizing van het magazijn in Zuid-Duitsland kwamen er minder producten voor de insulinepomp naar Nederland en moesten mensen met suikerziekte langer wachten op hun bestelling.
Inmiddels is de aanvoer van diabetes-hulpmiddelen weer op gang gekomen, meldt de NOS op basis van een verklaring van woordvoerder Belderbos van Roche. Volgens de woordvoerder is niemand de afgelopen dagen acuut in gevaar is gekomen door een gebrek aan insuline of andere producten.
Insulinepen
Roche heeft volgens Belderbos het bericht over mogelijke leveringsproblemen alleen naar buiten gebracht om mensen tijdig op de hoogte te stellen. Het advies van Roche aan gebruikers van de insulinepomp om zo nodig een insulinepen te gebruiken, bleek een verkeerde inschatting, aldus Belderbos. Roche had zich moeten bedenken dat de pen niet voor iedereen geschikt is.
Terughoudend
De Diabetesvereniging Nederland (DVN) was kritisch over dit advies. Volgens de vereniging mag alleen een behandelend arts besluiten over alternatieve therapieën. Over de huidige oplossing is DVN voorzichtig positief. Directeur Olof King is niettemin terughoudend: “Roche kan ons nog niet bevestigen dat de problemen nu echt achter de rug zijn, dus we blijven de zaak kritisch volgen.”