21.11.2011 ÄZ Online: Homecare - oft unverzichtbar. © goodluz / fotolia Closeup of nurse checking senior woman blood pressure Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Zorgverzekeraars, gemeenten en zorgaanbieders zijn erin geslaagd om afspraken te maken over de verbindende en signalerende taken van wijkverpleegkundigen. In sommige regio’s was het een moeizaam proces omdat er weinig tijd was voor inspraak van alle betrokkenen. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Andersson Elffers Feliz (AEF) in opdracht het ministerie van Volksgezondheid.
Het Rijk wil zorg en ondersteuning dichtbij burgers organiseren, zodat zij zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. De wijkverpleegkundige speelt hier een belangrijke rol in. Behalve de zorg voor patiënten heeft de wijkverpleegkundige ook taken die niet bij de behandeling van een individuele patiënt horen. Dat zijn de zogeheten niet-toewijsbare taken, zoals het signaleren van de zorgvraag bij kwetsbare buurtbewoners en het deelnemen aan de sociale wijkteams. Voor de bekostiging hiervan heeft het kabinet 40 miljoen euro beschikbaar gesteld.
AEF heeft zijn onderzoek gebaseerd op de inkoopdocumenten van de zorgverzekeraars. Daarnaast hebben de onderzoekers gesproken met vertegenwoordigers van de acht zorgverzekeraars en vier zorgaanbieders. Tot slot is een digitale vragenlijst uitgezet bij 35 regio’s waarmee geen gesprekken zijn gevoerd. Deze is door 32 regio’s ingevuld.
Verdeling
Bij de verdeling van geld en capaciteit zijn volgens het onderzoek twee verschillende modellen gebruikt. In het ene model worden de middelen verdeeld op basis van inwoneraantallen per gemeente en krijgt iedere gemeente een deel van het budget. Daarna wordt gekeken of sommige wijken meer aandacht nodig hebben dan andere. In de meeste regio’s hebben zorgverzekeraars dit in samenwerking met gemeenten gedaan.
In het andere model wordt het budget verdeeld over de hele regio en worden in de regio prioriteitswijken bepaald. In dit model kan het zijn dat in sommige gemeenten geen niet-toewijsbare zorg aanwezig is.
De verdeling en de manier van verdelen van middelen en capaciteit is niet in elke regio even soepel verlopen, schrijven de onderzoekers. Vrijwel alle zorgverzekeraars hebben gemeenten en zorgaanbieders begin 2015 uitgenodigd om dit proces te evalueren.
Proces
Het proces om tot deze afspraken te komen zeggen gemeenten en zorgverzekeraars over het algemeen positief ervaren te hebben. In een aantal regio’s is het proces moeizaam gestart, maar is uiteindelijk tot wederzijds geaccepteerde afspraken gekomen, aldus AEF.
Alle betrokken partijen vinden dat het inkoopproces voor 2015 in een relatief korte periode moest worden doorlopen, waardoor communicatie niet altijd helder genoeg was en gemeenten niet altijd voldoende gelegenheid hebben gevoeld om inspraak te hebben op het proces.