Zorginstellingen kunnen niet meer zonder een gedegen veiligheidsmanagementsysteem (VMS). Patiënt/cliëntveiligheid is inmiddels een meer dan belangrijk aandachtspunt waar structureel aan gewerkt dient te worden.
Risico’s dienen systematisch te worden geïnventariseerd en er dienen maatregelen te worden genomen om de risico’s op incidenten te beheersen.
Veiligheidsbewustzijn creëren
Een VMS bestaat uit een set van maatregelen waarmee aan de gestelde veiligheidsdoelstellingen kan worden voldaan. Belangrijke pijlers van het veiligheidsmanagementsysteem zijn bewustwording, melden, analyseren en verbeteren. De eerste stap binnen organisaties is het creëren van veiligheidsbewustzijn bij alle medewerkers. Dat is de basis om patiënt/cliëntveiligheid in uw organisatie te verankeren. U vraagt uw medewerkers namelijk ongewenste gebeurtenissen te melden, te onderzoeken en de risico’s en incidenten te analyseren.
In de Verpleging, Verzorging en Thuiszorg werken zorgorganisaties sinds 2007 met het kwaliteitskader Verantwoorde zorg. Ook bij Servicecentrum Het Laar is men continu bezig om het wonen en welzijn van cliënten te optimaliseren. Daarvoor zijn een aantal maatregelen ingevoerd die de cliëntveiligheid ten goede komen. Het Laar geeft specifiek aandacht aan bewustwording van valgevaar, zowel bij medewerkers als bij de cliënten. Met een werkgroep valpreventie, aandachtsvelders valpreventie op iedere afdeling en periodieke terugkoppeling van incidentmeldingen, worden de medewerkers direct betrokken bij het preventieve veiligheidsbeleid.
Laagdrempelig melden leidt tot diepgaande analyses
Om meer inzicht te krijgen in het ontstaan van valincidenten wordt bij Het Laar gebruik gemaakt van een MIC-formulier. Op het formulier Melding Incidenten Cliënten melden medewerkers van een zorginstelling (bijna-) incidenten waarvan een cliënt nadeel ondervindt. Deze MIC meldingen worden centraal verzameld waarna deze worden geanalyseerd door de werkgroep ‘valpreventie: Blijf staan’. Deze werkgroep adviseert het management om bijvoorbeeld preventieve maatregelen toe te passen. Medewerkers zijn gevraagd om voor ieder valincident het MIC-formulier in te vullen. De resultaten hebben geleid tot een aantal interessante conclusies en aanbevelingen die u kunt lezen in het whitepaper op www.infoland.nl/veiligheidsmanagement.
Om een dergelijke diepgaande analyse van valincidenten mogelijk te maken is laagdrempelig melden een vereiste. Het meldformulier moet direct beschikbaar zijn en een medewerker moet alleen die vragen voor ogen krijgen die voor het betreffende valincident van belang is. Het melden moet geen nadelige gevolgen hebben voor de melder. Het is uiteindelijk een middel, bedoeld om te leren en de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
De oplossing voor uw veiligheidsmanagementsysteem
Infoland biedt hierbij de helpende hand met geavanceerde softwareoplossingen en workshops die uw veiligheidsmanagementsysteem prima ondersteunen.
Benieuwd naar de rol van Infoland op het gebied van veiligheidsmanagement? Neem dan contact op met Erik Caris – Sales Manager Infoland of kijk op www.infoland.nl/veiligheidsmanagement
e-mail: e.caris@infoland.nl
telefoon: 040 – 848 58 68