Het UMC Utrecht is voor de gemiddelde Nederlander net als in 2009 het ziekenhuis met de sterkste reputatie. Het UMC St Radboud in Nijmegen en het AMC in Amsterdam plaats twee en drie.
Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 4.700 Nederlanders. De koppositie dankt het UMC Utrecht volgens het onderzoek aan de nationale bekendheid van de organisatie en de hoge waarderingsscore. Ook als men het ziekenhuis nog nooit heeft bezocht, heeft men veel vertrouwen in het UMC Utrecht.
Ongewijzigd
De top-10 van sterkste ziekenhuismerken is in vergelijking met de vorige meting van 2009 vrijwel ongewijzigd.
1. (1) Universitair Medisch Centrum Utrecht
2. (3) UMC St Radboud
3. (2) Academisch Medisch Centrum (AMC)
4. (5) Erasmus MC
5. (4) Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (AVL)
6. (7) Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)
7. (6) VU Medisch Centrum
8. (8) Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
9. (9) Bronovo
10. (10) Slotervaart Ziekenhuis
Senioren kritischer
Wat verder opvalt aan het onderzoek, is de kritische houding die senioren in de afgelopen twee jaar hebben gekregen ten aanzien van ziekenhuizen. Vijfenvijftigplussers zijn aanzienlijk negatiever over ziekenhuizen gaan denken. Terwijl senioren in 2009 nog bovengemiddeld enthousiast over deze sector waren, is de stemming in korte tijd helemaal omgeslagen. “Alle negatieve publiciteit over ziekenhuizen heeft de 55-plusser kennelijk flink aangegrepen”, aldus merkadviseur Beerda. “Het imago van ziekenhuizen is vooral onder deze bevolkingsgroep veel minder sympathiek geworden. De informatievoorziening en de patiëntbejegening worden door hen minder positief beoordeeld.”