De Nationale ombudsman heeft 612 meldingen ontvangen over zorgkantoren. Tachtig procent daarvan was negatief.
Meldingen
De meldingen kwamen binnen op een meldpunt dat in maart in het leven werd geroepen voor een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering. Burgers konden er hun positieve en negatieve ervaringen met zorgkantoren melden. De meeste meldingen hebben betrekking op administratieve organisatie, behulpzaamheid en informatieverstrekking.
Klachtenboek
In maart startte de ombudsman een onderzoek naar de kwaliteit van de AWBZ-uitvoering door zorgkantoren. Hij stelde een klachtenboek samen met een aantal negatieve ervaringen van burgers met zorgkantoren. Om te beoordelen of het geschetste beeld klopte, opende hij een meldpunt op zijn website. Daar konden burgers tot 8 april hun positieve en negatieve ervaringen met een zorgkantoor melden. Hierop ontving hij 612 meldingen: tachtig procent negatief en twintig procent positief.
Oplossingen
Binnenkort spreekt de ombudsman de managers van de zorgkantoren en vraagt hij hen om concrete oplossingen. Voor de zomer maakt hij de verbeterplannen van de zorgkantoren bekend.