Ziekenhuizen hebben de omslag van aanbodgericht naar vraag- of patiëntgericht nog niet ingezet op hun websites. De inzet van Web 2.0 toepassingen is minimaal. Dat is de conclusie van BuningAdvies op basis van onderzoek onder 92 ziekenhuizen en 1.000 Nederlanders.
Web 2.0 toepassingen
Het gebruik van interactieve toepassingen op de homepage staat nog in de kinderschoenen: op 24 procent van de homepages kan een kaart of e-card verstuurd worden, bij 5 procent is er een link naar babycam-applicaties en twee ziekenhuizen bieden de mogelijkheid een bloemetje te sturen. Bij slechts 22 procent van de homepages wordt direct verwezen naar een online afsprakenmodule. Terwijl consumenten hier juist veel waarde aan hechten. De onderzoekers adviseren ziekenhuizen die nog geen online afspraakmogelijkheden bieden dit gefaseerd in te voeren.
Informatievraag
Consumenten vinden een link naar de telefoonnummers van het ziekenhuis, informatie over bezoektijden en een overzicht van de specialismen een must have. Op dertig tot vijftig procent van de homepages ontbreekt deze informatie echter.
Onderzoek
BuningAdvies onderzocht de inhoud en interactieve- of Web 2.0 toepassingen van de websites. Onder de Nederlanders is onderzocht wat zij belangrijk vinden tegen te komen op de homepage van ziekenhuiswebsites.
>> Skipr community <<
In de Skipr community ‘Participatie & Gezondheid’ kunt u met uw LinkedIn profiel discussies voeren, stellingen poneren en presentaties en bestanden delen over de thema’s ‘De klant centraal’ en ‘Participatie in de eerste lijn’. Meld u aan bij de community ‘Participatie en Gezondheid’.