Op stapel staande personeelstekorten, de strijd om de kritische consument, de (on)betaalbaarheid van de zorg. Tel daarbij op een overheid die haar financiën op orde wil houden met onafwendbare bezuinigingen en een somber scenario lijkt compleet.
Betaalbare, gastvrije zorg binnen handbereik
Erik Vrijhoeven, business unit manager Assist Zorgondersteuning: “Door vergrijzing en ontgroening in de zorg, zal de totale begroting op termijn hoger worden. Dat is zorgelijk. Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Door zorgondersteunende taken en facilitaire werkzaamheden anders in te richten, is betaalbare gastvrije zorg nog steeds haalbaar.”
Assist Zorgondersteuning is één van innovatieve concepten van Assist Zorg om zorgondersteunende processen bedrijfsmatiger, klantgerichter en gastvrijer in te richten. “In de afgelopen zes jaar hebben we 35 MMO’s (Multi Momentopname Onderzoeken) uitgevoerd bij ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg”, steekt Vrijhoeven van wal. “Uit deze tijdstudies blijkt dat bijna een kwart van de werkzaamheden van verpleegkundigen en verzorgenden van facilitaire aard zijn. Werkzaamheden die prima uit te voeren zijn door niet-verpleegkundigen.”
Ontzorgen van de zorg
In het Assist Zorgondersteuningsconcept voert één persoon, de Assist-medewerker, alle huishoudelijke en zorgondersteunende taken op de verpleegafdeling uit. De taken zijn onderverdeeld in vier kwadranten: gastvrijheidstaken, verzorging van de omgeving, eten en drinken en licht verzorgende taken (geen medische of verpleegkundige taken). Zo begeleidt de Assist-medewerker cliënten bij binnenkomst, maakt het bed op, bestelt en distribueert de maaltijden en helpt met het wassen en aankleden van de cliënt.
Productiestijging
“Onze joint venture met het Maasstad Ziekenhuis levert bijvoorbeeld Medewerkers Patiëntenservice. Zij maken de bedden op, begeleiden het bezoek en leggen patiënten uit hoe ze hun maaltijd bestellen via de bedterminal. Hiermee ontzorgen we de zorg. Aantoonbaar, want het Maasstad Ziekenhuis realiseerde, mede door de bijdrage van Assist, een productiestijging van 9 procent bij gelijkblijvende kosten. Bovendien hebben de verpleegkundigen en verzorgenden weer de tijd en ruimte om dat te doen waarvoor ze zijn opgeleid: verplegen en verzorgen. Leuk detail: sommige klanten gebruiken ons concept in de werving- en selectie van hun zorgpersoneel. Ze profileren zich als díe werkgever waar je je passie voor het vak ten volle tot uitvoer kunt brengen.”
Wie ontzorgt de zorg?
Vraag is wie die zorgondersteunende en huishoudelijke taken gaat uitvoeren? Vrijhoeven: “De Assist-medewerkers werven we onder werkzoekenden, herintreders, thuiszorgmedewerkers enz.. Veel mensen hebben een ‘match’ met de zorg, maar het ontbreekt ze aan voldoende opleiding. De Assist-medewerkers worden in 40 weken klaargestoomd voor hun huishoudelijke en zorgondersteunende taken. Bij goed gevolg ontvangen ze een landelijk erkend MBO-diploma Zorgondersteuning. Niet alleen helpen we met deze omscholing mensen weer aan een baan, de voorziene personeelstekorten in de zorg worden ook ontlast.”
Eén gezicht
Ook cliënten profiteren. “Cliënten komen dagelijks in aanraking met verschillende medewerkers: artsen, verpleegkundigen, voedingsassistenten, schoonmakers, vrijwilligers… Door zorgondersteunende taken te scheiden van de zorgtaken, schep je helderheid voor de cliënt: hij weet precies welk gezicht verantwoordelijk is voor de zorgtaken en wie de overige ondersteunende taken voor zijn rekening neemt. Dit schept rust en verhoogt de kwaliteitsbeleving. Paul van Heugten, voorzitter van de Raad van Bestuur van de GGZ-instelling Delta onderstreept dit. “Assist Zorgondersteuning verhoogt de beleving van onze cliënten en vermindert de werkdruk van ons zorgpersoneel. Dit tezamen leidt tot een verbeterde verblijfs- en werkomgeving voor onze cliënten en medewerkers.”
Gastvrijheid
Een verhoogde kwaliteitsbeleving draagt op zijn beurt weer bij aan het onderscheidend vermogen van de zorgorganisatie. Naast de geleverde medische kwaliteit en de mate van veiligheid, is gastvrijheid voor zorgaanbieders tenslotte hét instrument om zich positief te onderscheiden van de concurrent. Een zorgconsument beoordeelt de kwaliteit van de zorg mede op: of het eten lekker is, de kamer schoon is en de medewerkers aardig zijn. “Assist Zorgondersteuning sluit aan op de gastvrijheidsprogramma’s in de zorg, zoals Planetree en de filosofie van Fred Lee. Met concrete, vernieuwende en inspirerende handvatten, verankeren we hoffelijkheid in de zorgorganisatie. Maar gastvrijheid is pas geborgd als het is ingebed in de bedrijfscultuur, -structuur en het managementsysteem. Dit succes is pas behaald als we de bevoegdheden op de juiste plaats in de organisatie leggen.”
Samenwerken is de sleutel tot succes
Door sommige zorgondersteunde taken over te hevelen naar de Assist-medewerker, hebben we vandaag al een antwoord op de verwachte personeelsschaarste van morgen, verlagen we de werkdruk van zorgpersoneel én draagt Assist concreet bij aan de gastvrijheid van zorgorganisaties. “Toch is het goed te zeggen dat onze aanpak alleen werkt door samen te werken. Zorgorganisaties moeten de moed en bereidheid hebben daadwerkelijk te investeren in een zorgondersteuningsconcept. Niet alleen moeten ze laten weten dat ze achter het concept staan; ze moeten het ook laten zien tijdens de invoering. Dit kost tijd. Vanuit Assist hechten we daarom veel belang aan langetermijnrelaties. Alleen dan kun je veranderingen daadwerkelijk doorvoeren, borg je de continuïteit van dienstverlening en blijft er door efficiencywinst meer geld over voor het verlenen van gastvrije zorg. Tja, en betere zorg in een schone, gastvrijere omgeving met meer aandacht voor de cliënt. Wie wil dat nou niet?”
Wilt u meer informatie over Assist Zorgondersteuning? Neem dan contact op met:
Erik Vrijhoeven
Business Unit Manager
T +316 57 56 41 08
E erik.vrijhoeven@assistzorg.nl