Actieve rol
Cliënten hebben daarbij zelf een centrale actieve rol bij het gebruik van beide instrumenten. Op 20 januari promoveerde Nivel-onderzoeker Aukelien Scheffelaar op dit onderzoek aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
Minder prettig
Voor cliënten in de langdurige zorg is het vanwege hun zorgafhankelijkheid niet altijd makkelijk aan de zorgprofessional te vertellen wat zij als minder prettig ervaren of welke wensen zij hebben. Door cliënten als co-onderzoekers een actieve rol bij kwaliteitsverbetering van de zorgrelatie te geven wordt deze drempel verlaagd.
Open manier
Scheffelaar onderzocht welke factoren de kwaliteit van langdurige zorgrelaties beïnvloeden. Daaruit kwam naar voren dat de opbrengst van de gesprekken van waarde is voor zorgverleners. Door cliënten op een open manier te bevragen komen de persoonlijke ervaringen en wensen naar voren. Deze bieden zorgprofessionals concrete handvatten om aan de individuele zorgrelatie te werken.
Stichting Perspekt
De kracht van relaties is ons niet onbekend. Een open dialoog waarin ruimte is voor waarden, perspectieven, regels en dilemma’s leidt tot gedragen besluitvorming en de meest waarde(n)volle zorg. Deze visie van Perspekt hebben we nu ook in praktijk gebracht met PREZO Care – een dialoogmodel bruikbaar voor kwaliteitsverbetering en -reflectie in o.a. VVT, gehandicaptenzorg, GGZ, jeugdzorg en het verdere sociaal domein.