Partner
nieuws

Het gefuseerde Zuyderland Medisch Centrum verhoogt efficiency

Het gefuseerde Zuyderland Medisch Centrum verhoogt efficiency

Bij de verhuizing van Orbis Medisch Centrum in 2009 naar de nieuwbouw op de grens tussen Sittard en Geleen, had het ziekenhuis ruim één miljoen papieren dossiers in de oudbouw staan. Deze verhuizing was hét moment om iets met de privacygevoelige dossiers te doen. Zij kozen voor een digitale werkomgeving en startten een succesvolle samenwerking met I-FourC.

Begin 2015 werd de fusie tussen Orbis Medisch en Zorgconcern en Atrium Medisch Centrum Parkstad definitief. Dit betekende onder andere dat er voor één systeem gekozen werd voor het beheer van dossiers. Dat werd de I-FourC Virtual Archive.

Eén centraal systeem 

Zuyderland Medisch Centrum werkt nu in zijn geheel met SAP. Voor de medewerkers van Orbis Medisch Centrum was dit al gesneden koek. Voor de medewerkers van Atrium Medisch Centrum Parkstad was dit een grote overstap. Eén centraal systeem biedt veel voordelen en is noodzakelijk om een fusie goed te laten slagen. Daarnaast werkte het Orbis Medisch Centrum jarenlang met I-FourC JIM, een ‘on premise’ oplossing voor het kunnen beheren van dossiers. De fusie was een uitgelezen moment om ook deze oplossing onder de loep te nemen en te beslissen of dit de juiste oplossing biedt voor beide organisaties.

On premise vs. de cloud!

Het werken in de cloud kwam bij deze beslissing volop ter sprake. I-FourC heeft Zuyderland uitvoerig geadviseerd. Hierbij heeft I-FourC een kosten-baten analyse gemaakt met de verschillen tussen I-FourC JIM en I-FourC Virtual Archive. Hét verschil tussen het ‘on-premise’ en de cloud. Jacques van Kerkvoort, Programmamanager ICMT Zuyderland, geeft hierbij aan: “Door het gedegen advies hebben we voor I-FourC Virtual Archive gekozen. Dit was de voordeligste optie én de meest effectieve oplossing voor de fusie. Grote voordelen van deze cloud oplossing zijn onder andere dat het beheer niet meer in eigen handen ligt, updates eenvoudig automatisch kunnen worden uitgevoerd en we natuurlijk op iedere locatie en op ieder moment bij onze informatie kunnen. Dat is voor ons erg belangrijk, want op deze manier zijn artsen in staat op verschillende locaties multidisciplinair te werken.

Flexibel

De overstap van I-FourC JIM naar de I-FourC Virtual Archive is goed verlopen. In het begin was dit voor de medewerkers wennen, met name op de locaties van voormalig Atrium, waar de werkprocessen veranderden en men veel nieuwe systemen kreeg. Inmiddels gaat het soepel en ervaren de gebruikers de voordelen van één centraal systeem. Het handige van de cloud is dat een update snel en veilig in één keer centraal kan worden doorgevoerd!

Single Sign On “We werken nu ook met de Single Sign On oplossing van I-FourC. Dat betekent dat we vanuit SAP direct een uitstapje kunnen maken naar de I-FourC Virtual Archive en we een integratie met onze Active Directory hebben. De gebruiker hoeft niet meer opnieuw in te loggen; waar hij zijn informatie dan ook vandaan haalt. Een belangrijke stap! Door Single Sign On zijn we in staat precies te loggen wie er in welk dossier werkt. Een enorme verbetering voor ons security beleid en tracability!” aldus Jacques.

Beide partijen kijken terug op een geslaagd project. Ook voor I-FourC een hele mooie ervaring, gezien de omvang van deze I-FourC Virtual Archive implementatie. Een project dat voor de fusie vele voordelen oplevert door het dossierbeheersysteem centraal te regelen. Daar plukt Zuyderland -en als gevolg daarvan ook de patiënt - de vruchten van! 

 

Het gefuseerde Zuyderland Medisch Centrum verhoogt efficiency met I-FourC Virtual Archive

1 Reacties

om een reactie achter te laten

philosopher

11 december 2015

En dan nu een greep uit de realiteit. Tijdens mijn consult bij een arts loopt het systeem vast en moet de hele pc opnieuw gestart worden. De arts kijkt er niet van op, want dit gebeurt minstens 1 keer per week zegt ze. Er staan ellenlange rijen bij de balies omdat het systeem erg omslachtig blijkt. Ontzettend veel klikken geven de medewerkers aan, het is nog lang niet gebruiksklaar. Ook heb ik vernomen dat er tijdens de conversie informatie uit de medische dossiers verloren is gegaan. Een simpele opdracht doorsturen naar de röntgen afdeling bleek ook te moeilijk, we werden uiteindelijk maar naar huis gestuurd, we ontvingen wel er oproep oer post zeiden ze, want het systeem werkte niet. Hoezo efficiency? Het wordt dat er eens eerlijke mediaberichten over dit soort onderwerpen geplaatst worden. Het aantal voorbeelden van dit soort mislukte projecten is eindeloos, ook bij de overheid. En wij betalen hier met zijn allen voor: Hoge zorgkosten, ziektekostenverzekering en belasting.

Top