Partner
nieuws

Powered by

Week van Zorg en Welzijn: welkom bij MondZorgPlus

Week van Zorg en Welzijn: welkom bij MondZorgPlus

Van 12 tot en met 17 maart vindt de Week van Zorg en Welzijn plaats. Honderden organisaties in de zorg openen hun deuren, om belangstellenden een kijkje achter de schermen te geven. De Week van Zorg en Welzijn is een prachtig initiatief, waar MondZorgPlus graag bij aansluit. MondZorgPlus biedt professionele mondzorg aan ouderen in zorgcentra en aan mensen met een verstandelijke beperking, wonend in begeleid wonen locaties.

We beschikken niet over een eigen praktijk, maar gaan naar de cliënten toe, om ze te behandelen in hun eigen vertrouwde omgeving. Onze deuren kunnen we dus niet letterlijk openen. Daarom doet Herman Swarts, één de ruim twintig MondZorgPlustandartsen, hier verslag van een werkdag.

Kijkje achter de schermen met tandarts Herman

Herman Swarts: "Ik werk in de regio Den Haag/ Rotterdam. In dit werkgebied werkt MondZorgPlus samen met meerdere zorginstellingen. Op deze dinsdagmiddag bezocht ik samen met een preventie-assistente meerdere oudere cliënten op één locatie. In de zorginstelling is een werkplek voor ons ingericht, waar wij cliënten kunnen behandelen. Als het nodig is, bezoeken we de ouderen in hun appartement."

13.00 uur

Er is een afspraak gepland met mevrouw Van Vliet*. Een vulling is uit een kies gevallen, zo was ons gistermiddag gemeld. Mevrouw heeft er last van. Op het moment van onze aankomst is er net paniek uitgebroken: haar frame-gebitsprothese past niet meer en ‘nu kan iedereen zien dat ze geen voortanden meer heeft’. We stellen mevrouw Van Vliet eerst gerust; we gaan ons best doen om haar te helpen. Helaas is de kies niet meer te redden. Na inzage in het medisch dossier en na overleg met de arts verwijderen we de kies en wordt de wond gehecht. Het frame past weer prima. Mevrouw Van Vliet – die zich soms echt kan verzetten tegen een behandeling – ondergaat het rustig en is dolgelukkig. Voor volgende week plan ik een afspraak om een kies in het frame bij te plaatsen.

14.30 uur

Voor het plaatsen van een nieuwe gebitsprothese moeten we bij de heer Den Dekker* stukken wortel verwijderen. Vooraf is er overleg geweest over onder meer medicatie. Meneer ligt in bed en slaapt als ik op zijn kamer kom. De verzorgende maakt hem wakker en legt een extra kussen onder zijn hoofd. Terwijl ik met meneer Den Dekker praat over zijn (en mijn!) favoriete voetbalclub, plaats ik voorzichtig een verdoving. Ik verwijder de wortelresten en plaats de gebitsprothese. Ik geef de verzorgende instructies en ben na een klein half uurtje klaar. Ik praat nog even na met de verzorgende en maak aantekeningen in het dossier. Meneer Den Dekker is intussen weer in slaap gevallen. Volgende week controleren we de wonden en de pasvorm van de nieuwe prothese.

15.15 uur

Ik maak een rondje langs nog drie cliënten, waaronder meneer Roelofs*, een nieuwe cliënt. Hij heeft vage klachten. De eerste intake stond over twee weken gepland, maar de verzorgenden willen graag vandaag zijn mond geïnspecteerd hebben. Dat is uiteraard geen probleem. Meneer Roelofs blijkt nog in de koffiekamer te zijn en één van de verzorgenden brengt me naar hem toe. Een krasse man kijkt me vrolijk aan en geeft me wel twintig keer een hand. De heer Roelofs neemt zelf zijn bovengebitsprothese en de partiële gebitsprothese onder uit en helpt geweldig mee. Ik mag in zijn mond kijken en zie dat van één van zijn kiezen een stuk is afgebroken. Het vermoeden van de verzorgenden was dus juist! Na overleg maken we voor volgende week een afspraak om de kies te repareren.

17.00 uur

Het was een fijne werkdag. Met zo min mogelijk belastende ingrepen heb ik deze kwetsbare ouderen kunnen helpen. Dat is ook ons uitgangspunt: onze zorg is meer care dan cure. Tijd en rust zijn belangrijk, evenals een vertrouwd gezicht. Daarom werkt MondZorgPlus met een vast team. De artsen en verzorgenden van deze instelling kennen ons inmiddels goed; het contact verloopt erg prettig. De verzorgenden durven hun vragen aan ons voor te leggen en geven aan dat onze tips hen echt helpen bij de dagelijkse mondverzorging. Wij zien inderdaad gezonde monden. En dat is belangrijk, want wie een gezonde mond heeft, is gezonder, kan beter eten en drinken, leeft langer, heeft minder last van een slechte adem en ziet er verzorgder uit. Dat is toch erg dankbaar?"

Meer informatie?

Wilt u meer weten over de werkwijze van MondZorgPlus? Neemt u dan contact op voor een oriënterend gesprek: 088 - 936 63 00 en bezoek onze website: www.mondzorgplus.nl, waar u ook meer praktijkervaringen kunt vinden. Lees op Skipr.nl ook het blog Mondgezondheid van kwetsbare ouderen kan en móet beter door tandarts-geriatrie Corné de Bruijn.

* omwille van privacy zijn de namen van alle cliënten gefingeerd.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top