Partner
nieuws

Powered by

Dual core: keeping the lights on en innoveren tegelijkertijd

Dual core: keeping the lights on en innoveren tegelijkertijd

Als zorgorganisatie sta je voor een dilemma. Om toekomstbestendig te zijn, móet je wel inspelen op factoren die van invloed zijn op de zorg, zoals bijvoorbeeld dubbele vergrijzing. Maar hoeveel tijd, energie en geld kun je daar als organisatie in steken? Je bent tenslotte ook verantwoordelijk om de bestaande zorg-, maar ook informatieprocessen, zo goed mogelijk te laten verlopen. Oftewel: een zorgbestuurder moet een goede balans vinden tussen ‘uitvinden’ en ‘uitvoeren’. Dat kan door je IT anders te organiseren, zo tonen Carintreggeland en Unit4 Healthcare.

Jeroen Kleinjan, bestuursvoorzitter van Carintreggeland, en Olav van de Reijken, general manager Unit4 Healthcare, spraken op 13 maart tijdens de Zorg & ICT-beurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Carintreggeland en Unit4 zijn samen opgetrokken om de IT-organisatie van de Twentse zorginstelling om te vormen naar een - wat Olav van de Reijken noemt - een ‘dual core strategy’.

Continuïteit

Want dat is volgens Van de Reijken de methode om dagelijkse operatie en innovatie te combineren. Hij pleit eigenlijk voor twee bedrijfsonderdelen. “De ene is verantwoordelijk voor ‘keeping the lights on’, de bestaande situatie in stand houden. Dat draait op basis van operational excellence. Het belangrijkste hierbij is continuïteit. Dat sluit verbetering niet uit. Ik vergelijk het met een tanker die zich maar heel langzaam laat bijsturen, en dat is goed.” Maar dat is iets heel anders dan het tweede bedrijfsonderdeel dat Olav van de Reijken schetst. “Dat is verantwoordelijk voor innovatie en uitvinden. Dat vraagt om een heel ander profiel met een ander soort mensen. Hier werken mensen in proeftuinen of snelle innovatieteams. Die moeten niet bang zijn om op hun gezicht te gaan. Ze mogen falen omdat hier niet elke investering hoeft te renderen. Belangrijker is het aanjagen van creativiteit.”

Uitbesteden

Het is voor de meeste zorgorganisaties onmogelijk om deze beide ‘bedrijfsonderdelen’ in huis te hebben. Ook Carintreggeland heeft daar de mankracht (m/v) niet voor, zo laat Jeroen Kleinjan zien. Bij zijn organisatie werken ongeveer vierduizend mensen in de zorg, waarvan de informatiseringsafdeling ongeveer twintig medewerkers telt. Maar waarom zou je dat ook in huis houden? Jeroen Kleinjan: “Onder toekomstgericht organiseren valt voor ons ook een cultuur waarin de informatiseringsafdeling die wordt gezien als betrouwbare partner waarmee je glasheldere afspraken kunt maken. Dat riep bij ons vragen over sourcing en regie op. Wat moeten we zelf blijven doen? Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om alles uit te besteden behalve het functioneel beheer.”

Dual core

Daaruit volgde ook de keuze voor Cura as a Service: CAAS, legt Kleinjan uit. “De kennis van goed beheer - als het gaat om bijvoorbeeld onderhoud, veiligheid, het bieden van een aanspreekpunt - zit bij de leverancier. Die kan het beste die tanker, zoals Olav het noemt, besturen, waardoor Carintreggeland zich volledig kan richten op het innoveren van processen. Zo geven wij invulling aan dual core strategy.”


Carintreggeland werkt nu samen met Unit4 aan de snelle ontwikkeling van apps. Zo’n 1200 medewerkers van de zorginstelling namen in november en december vorig jaar de Zorg App in gebruik. Jeroen Kleinjan: “Die is ontwikkeld in een innovatieteam, starting from scratch. Doordat er van begin af aan mensen van de werkvloer bij betrokken zijn is die zeer gebruiksvriendelijk geworden. De app is intuïtief en medewerkers begrijpen ‘m.” Deze innovatie in co-creatie beviel zo goed dat Carintreggeland besloot aan te sluiten bij een nieuwe ‘snelkookpanontwikkeling’ van Unit4: de MeetMattie-app, die geïntegreerd kan worden in de Cura-omgeving. MeetMattie is in korte tijd ontstaan door snelle sessies van scrums, bouwen, testen en aanpassen.


“Op deze manier blijft de continuïteit vanuit het bestaande applicatie landschap gewaarborgd terwijl we meer tijd kunnen besteden aan innovaties die de zorg verder helpen en toekomstige uitdagingen het hoofd bieden”, zegt Olav van de Reijken. “Hiervoor zijn we uit de traditionele klant/leverancier-relatie gestapt en een strategisch partnership aangegaan. Door op deze manier zeer intensief samen te werken ontstaat een zeer plezierige samenwerking die een wezenlijke bedrage levert aan de zorg van iedere dag en morgen.”

Oftewel: Zo kun je samen racen terwijl de basis - de tanker - gewoon doorvaart.

 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top