Partner
nieuws

Patiënt wil zorg steeds dichterbij

Patiënt wil zorg steeds dichterbij

Zorg wordt steeds vaker rondom de patiënt georganiseerd. Dat heeft gevolgen, met name voor het logistieke proces. Drie innovators in de zorg vertellen waar de kansen liggen.

‘Iedereen kan alles online bestellen en thuis laten bezorgen. Waarom dan niet in de zorg?’ Volgens Lucien Engelen, expert zorginnovatie, zal de patiënt, die ook consument is, niet langer accepteren dat hij zijn eigen agenda moet aanpassen op die van de zorginstelling. Een patiënt de keuze geven wordt steeds belangrijker.

De aard van zorg is weliswaar anders dan het laten bezorgen van een T-shirt, maar logistiek gezien heeft het veel overeenkomsten. Patiënten willen meer regie over hun eigen zorgproces. Ze willen zelf bepalen waar en wanneer ze zorg krijgen. Hok Tjiook, CEO van online apotheek eFarma zegt daarover: ‘Het grootste gedeelte van de patiënten komt in de apotheek voor herhaalmedicatie. Ze moeten er hun huis voor uit, wachten in de rij, maar waarom eigenlijk, als dat ook anders kan?’

Noodzakelijke verschuiving

Door alle technologie en logistieke oplossingen, zal de zorgprofessional steeds vaker naar de patiënt gaan, in plaats van andersom. Dat kan in real life of virtueel. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 46 procent van de zorg nu al bij de patiënt thuis kan worden gegeven. Lucien Engelen geeft aan dat het Radboud UMC in 2022 zelfs 70 procent van de routinezaken van het UMC naar een andere plek in de zorgketen wil verplaatsen. ‘We moeten ook wel: met de toenemende vergrijzing stijgt de vraag naar zorg, terwijl het budget hetzelfde blijft.’

Logistiek cruciaal

E-health zal steeds meer een integraal onderdeel worden van de zorg. Huub Zijlstra, sectormanager Health bij PostNL, benadrukt dat de logistieke- en zorgsector elkaar daarom goed kunnen versterken. Hij noemt als voorbeeld de e-commerce sector. ‘Iedereen bestelt tegenwoordig online een wasmachine. Niemand gaat nog naar de winkel toe. Ook daar hebben we met PostNL tien jaar geleden een oplossing voor bedacht: een netwerk waarmee we die wasmachines thuisbezorgen en waarmee we ze zelfs op de bovenste etage installeren. Dat is ook hoe we tegen de zorg aankijken. We onderzoeken, samen met zorgverleners, welke stappen we kunnen zetten om de verwachting van de ontvangers te versterken.’
Hoe ontwikkelt de zorgsector zich? Wat zijn de belangrijkste kansen om op in te spelen? En hoe faciliteer je een patiënt die steeds meer regie over zijn zorgproces wil?

Beluister de podcast met Lucien Engelen, Hok Tjiook en Huub Zijlstra

 

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top