Partner
nieuws

Powered by

“Mijn persoonlijke missie is om op een innovatieve manier te laten zien dat farma ook een zorgpartner is.”

“Mijn persoonlijke missie is om op een innovatieve manier te laten zien dat farma ook een zorgpartner is.”
Celia Noordegraaf, Hoofd Corporate Communicatie Roche Nederland

De farmaceutische industrie is vaak in het nieuws. Helaas heeft de industrie door de vele kritische publicaties geen positief imago. Voor een deel komt dat doordat we beperkt zijn in wat we mogen communiceren.

Voor mij was dat een belangrijke reden om bij Roche te gaan werken. Ik vind het een uitdaging om te kijken hoe we transparant kunnen zijn terwijl we tegenover het algemene publiek niet over onze geneesmiddelen mogen praten door wet- en regelgeving.

Interactie met de omgeving

Zeven jaar lang ben ik hoofd Communicatie geweest bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Vanuit die functie was ik gewend om continu in interactie te zijn met de omgeving, waaronder met patiënten, huisartsen en lokale media. In de farmaceutische wereld hebben we die interactie niet. Farmaceutische bedrijven communiceren nauwelijks met het algemeen publiek. Dat heeft te maken met de wetgeving over geneesmiddelenreclame die verbiedt dat je reclame maakt voor receptgeneesmiddelen. Er is veel angst om die wet te overtreden en dat verklaart voor een deel de gesloten houding van de farma. Maar ik geloof dat als je iets wilt veranderen in de opinie en het vertrouwen, je als bedrijf opener zal moet worden.

Bij Roche Nederland zijn we daarom gestart met een programma waarbij we de dialoog aangaan. Gelukkig zijn er veel interessante ontwikkelingen waar we wel over kunnen praten. Zo zien we de beweging dat de zorg steeds meer op het individu wordt gericht. We kunnen met behulp van onze diagnostiek steeds beter voorspellen welke behandeling bij een patiënt zal aanslaan en de zorg doeltreffender maken. Dit noemen we ook wel Personalised Healthcare. We moeten blijven nadenken over hoe de zorg zich ontwikkelt, maar ook hoe duurzaam zorgoplossingen zijn, welke belemmeringen we zien en hoe we met zorgpartners daaraan kunnen werken. Door hierover te praten krijgen mensen een beter beeld van waar wij mee bezig zijn en vinden we partijen die er met ons aan willen werken.

Mijn persoonlijke missie is om op een innovatieve manier te laten zien dat farma ook een zorgpartner is. We willen laten zien wie we zijn, onze stem laten horen en de dialoog aangaan. Ook via social media. Daarbij gaan we lastige onderwerpen niet uit de weg. Zo gaan we op 16 december tijdens de Roche Dialogues het gesprek aan over ethische businessmodellen in de zorg. Ziekenhuizen maken te weinig winst om te kunnen innoveren en farma wordt verweten te veel winst te maken. Wat is een maatschappelijk verantwoord businessmodel?

Roche Dialogues

De Roche Dialogues zijn bijeenkomsten waarbij allerlei partijen uit de zorg samenkomen om te praten over Personalised healthcare. We nodigen iedereen met een hart voor de zorg uit kennis te delen, zoals artsen, patiënten, bedrijven, zorgverzekeraars en overheden. Juist die perspectieven bij elkaar brengen en kijken waar iedereen mee worstelt levert waardevolle inzichten op. Op deze manier bouwen we aan een netwerk van mensen die werken aan de toekomst van de zorg. Het zijn inspirerende bijeenkomsten en veel mensen blijken het leuk te vinden om vanuit verschillende perspectieven naar zorgvraagstukken te kijken.

Doing now what patients need next

Onze missie Doing now what patients need next betekent voor mij eraan bijdragen dat patiënten de zorg krijgen die ze nodig hebben. Zo maak ik me sterk voor een goede informatievoorziening van patiënten over de innovatieve behandelmogelijkheden die er zijn. Voor de behandeling van kanker bijvoorbeeld is inzicht in de genetische kenmerken van de tumor erg belangrijk. Er zijn manieren om te onderzoeken wat die kenmerken zijn. Ik vind het een gemiste kans als patiënten hiervan niet op de hoogte zijn.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top