SAP

Wat kan technologische innovatie betekenen voor de zorg?

In de zorg is betrouwbare IT onmisbaar, of het nu gaat om de analyse van onderzoeksgegevens, personeelsplanning of verantwoord omgaan met elektronische medische dossiers. Veel zorginstellingen hebben echter te maken met een versnipperd IT-landschap. Losse maatwerksystemen staan in de weg van het gestroomlijnd verzamelen, analyseren en delen van data.

Daarom is het tijd voor een digitale transformatie in de zorg. Eén integraal softwareplatform dat kennis, processen, medewerkers en patiënten samenbrengt. Ontdek hoe zinvol gebruik van Big Data kan bijdragen aan uw behandelmethoden en de processen binnen uw organisatie.

Maak kennis met de SAP oplossingen die bijdragen aan een betere patiëntervaring, probleemloze samenwerking en efficiëntere sourcing en inkoop.

#1 Het optimale HR-fundament onder een toekomstgerichte, zelfsturende organisatie

In het kader van de hervorming van de zorgsector gaan steeds meer zorginstellingen over op zelfsturende teams. Ook buiten de muren van instellingen worden samen met ketenpartners zelfsturende, multidisciplinaire teams opgezet. De afdeling HR komt daarmee voor nieuwe taken en uitdagingen te staan. 

#2 Het Internet of Things en Big Data als drivers van innovatie, verbetering en efficiëntie

Technische mogelijkheden in de zorg ontwikkelen zich heel snel. Denk bijvoorbeeld aan de opmars van mobiele sensoren en wearables die maken dat mensen voortdurend ‘connected’ zijn en gemonitord kunnen worden. En denk aan de inzet van razendsnelle in-memory technologie waardoor het steeds makkelijker wordt om al die datastromen te analyseren. Ontwikkelingen als mHealth en eHealth zorgen er niet alleen voor dat processen efficiënter verlopen, ze kunnen processen ook volledig transformeren. 

#3 Goede bedrijfsvoering is een voorwaarde voor goede zorg én onderscheidend vermogen

Voor goede zorg heb je hele goede mensen nodig die voor het primaire proces zorgen. Daarnaast moet je kunnen bouwen op een betrouwbare, gestroomlijnde, integrale processen. Sterker nog: een goede bedrijfsvoering is randvoorwaardelijk voor goede zorg én onderscheidend vermogen. Het is daarom zaak dat zorgorganisaties de overstap maken van een transactiegedreven naar een datagedreven, real-time bedrijfsvoering waarin eenvoud en helderheid centraal staan. 

#4 De Informatievoorziening voor de zorg simpel houden

De zorg is complex. Die complexiteit zit ‘m in het daadwerkelijke genezen en verzorgen van mensen. Dat zit ‘m in het hele financieringssysteem. Maar dat zit ‘m ook in alle processen, systemen en apparaten die bij het genezen en verzorgen komen kijken.

Op het moment dat systemen té complex worden, lekt er geld weg omdat er een mismatch ontstaat tussen het verlenen van zorg en alle activiteiten die daar ondersteunend aan zijn. Bovendien stijgt de kans op fouten. Uiteindelijk kan een fout in de zorg het verschil maken tussen leven en dood. 

Daarom gelooft SAP in eenvoud in al z’n verschijningsvormen. Van eenvoudig te bedienen interfaces en eenvoudige applicaties tot eenvoud in systeemlandschappen. Het standaardiseren van interne processen geeft de rust en flexibiliteit die organisaties nodig hebben om optimaal te presteren.

Meer informatie nodig? Kijk op de SAP website of neem contact op met een van de SAP zorg experts:

 

 

Peter van Langeveld Cefas Dam Edwin Doggen Erik-Jan van Dijken
Peter van Langeveld 
Zorg algemeen 
peter.van.langeveld@sap.com
Cefas Dam
Zorginnovatie
cefas.dam@sap.com
Edwin Doggen
Zorg analytics
edwin.doggen@sap.com
Erik-Jan van dijken
HR
erik-jan.van.dijken@sap.com

Nieuws