De beste werkgevers van Nederland zijn zich afgelopen jaar weer meer op de toekomst gaan richten. Ze ontwikkelden een heldere visie en communiceerden hun verwachtingen richting medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van Great Place to Work.
Aan het onderzoek namen 25.000 respondenten van 112 organisaties deel, waaronder een paar zorgbedrijven zoals Novo Nordisk, Medtronic en Meda Pharma. Volgens de onderzoekers blinken de beste werkgevers vooral uit door het communiceren van een heldere visie. Daarnaast scoren deze werkgevers ook goed op de factor trots. Zo zegt 85 procent van de medewerkers van de genoteerde bedrijven trots te zijn op wat ze collectief hebben bereikt. Ze willen dan ook nog lang bij de werkgever blijven.
Eerlijkheid
Op de factor eerlijkheid wordt zowel hoog als laag gescoord. Zo vinden vrijwel alle medewerkers dat de mensen binnen de organisatie goed worden behandeld. Gelet op de verdeling van de gerealiseerde winst zijn de respondenten minder gelukkig: slechts 58 procent van de medewerkers zegt daarvan in eerlijke mate mee te delen.