Om de spoedeisende hulp (SEH) te optimaliseren moeten zorgverleners door de bril van de patiënt leren kijken. Dat constateren onderzoekers van Tilburg University die in samenwerking met het St. Elisabeth Ziekenhuis Tilburg onderzoek hebben gedaan naar de patiëntbeleving op de SEH.
Het onderzoek leert volgens de onderzoekers dat patiënten op de SEH met veel meer zaken worstelen dan alleen de kwaal waarvoor ze worden behandeld. Ze zijn continu bezig met hun benauwdheid en angsten: ze moeten de dokter kunnen vertrouwen, onder ogen zien dat ze ziek zijn met alle gevolgen voor de thuis- en werksituatie. Daarnaast moeten ze belastend onderzoeken ondergaan en zijn ze veel tijd kwijt met wachten.
Bril
Deze mentale belasting vraagt volgens onderzoeker Gert Velthuis van zorgverleners een alerte, empathische houding. “Uit ons onderzoek blijkt dat je als hulpverlener in een split second het goede of verkeerde kan doen”, aldus Olthuis. “Door heel goed te kijken wat een patiënt op dat moment bezighoudt, kun je beter afstemmen op de beleving en behoeften van de patiënt en is de kans dat de behandeling vlot verloopt des te groter. We moeten daarvoor leren kijken door de bril van de patiënt en dieper graven naar wat de patiënt bezighoudt en wat hij of zij nodig heeft.”
Afstemmen
Het St. Elisabeth Ziekenhuis wil de uitkomsten van het onderzoek gebruiken om “de zorg nog menslievender te maken”. Een uitgebreid artikel over het onderzoek staat gepubliceerd op de website van Annals of EmergencyMedicine, het wetenschappelijke tijdschrift van de beroepsvereniging van Amerikaanse SEH-artsen.