Het Erasmus MC heeft sinds de implementatie van een nieuw ict-systeem begin 2010 te kampen gehad met chaos op het gebied van financiële administratie. Bij vlagen ontbrak inzicht in de personeelsadministratie, hoeveel geld er binnenkomt en of facturen correct zijn betaald. Dat schrijft het FD. De problemen zijn in de loop van 2012 opgelost, meldt een woordvoerder van het EMC desgevraagd aan Skipr.
De problemen in de financiële administratie zouden frauderisico’s’ bij de bouw met zich meebrengen. Daarvoor heeft Ernst & Young het Erasmus MC vorig jaar gewaarschuwd, schrijft het FD. Dit bericht is volgens het ziekenhuis “gebaseerd op oude, door de actualiteit ingehaalde onderzoeksrapporten”.
Inzicht
De onzekerheid zou honderden miljoenen euro’s hebben betroffen. In 2011 leidde de gebrekkige administratie tot spanningen in het bestuur toen het bestuur orders van de afdeling huisvesting opnieuw moest accorderen omdat een eerdere goedkeuring was verdwenen in de computersystemen. Bestuurder Elisa Carter zou dit hebben geweigerd, omdat er niet duidelijk was wat er al was betaald. Voorzitter Hans Büller heeft volgens het FD gezegd: “Het gaat om 330 miljoen euro die ik zou moeten tekenen. Niemand heeft mij dit aangekondigd, plotseling zaten de te tekenen orders in mijn mail.” Deze “aanloopproblemen” met het nieuwe ict-systeem zijn in de loop van 2012 opgelost, zegt perswoordvoerster Joyce de Bruijn van het EMC tegen Skipr.
Geen misbruik
“De ict-systemen behoeven continue aandacht”, zegt De Bruijn. Zij weerspreekt dat de problemen in de financiële administratie tot kostenoverschrijdingen in de nieuwbouw hebben geleid, zoals het FD bericht. Ook is er geen misbruik gemaakt van de chaos, stelt zij. De accountants vreesden het ‘onttrekken van waarde aan de organisatie’ en hadden het Erasmus MC opgeroepen om personele banden tussen aannemers en ziekenhuismedewerkers te onderzoeken.
Maatregelen bouw
De processen waren destijds niet optimaal ingeregeld, erkent de raad van bestuur in een persverklaring. Inmiddels zijn maatregelen genomen en zijn de belangrijkste zaken onder controle. Zo is de bouwkennis bij elkaar gebracht in het Programma Integrale Bouw, met daarboven één directeur die de regie voert en die volgens strakke lijnen rapporteert aan een nieuw lid van de raad van bestuur. Verder is er een nieuwe bouwdirectie aangetreden die rapporteert aan de directeur Programma Integrale Bouw. In de loop van 2011 en begin 2012 zijn de aanloopproblemen van het nieuwe ict-systeem opgelost en er draait inmiddels een volgende versie.