Sebastian Gorczowski / Getty Images / iStock
De patiënt vernielde ook spullen en heeft gevochten. Hij moest door vijf mensen overmeesterd worden. Bestuurder Peter van der Meer zegt dat er in één week tijd vier agressie-incidenten waren in het ziekenhuis. Op LinkedIn zegt hij: “Het maakt me intens boos. Hoe kan het dat iemand die door onze collega’s wordt geholpen, mensen die niets anders willen dan zorg verlenen, rust brengen en het beste voor hebben met iedereen die zorg nodig heeft, volledig uit zijn dak gaat? Verpleegkundigen aanvallen, vechten, spullen vernielen, en uiteindelijk door vijf mensen moeten worden overmeesterd… Ik kan er met mijn hoofd niet bij.”
Toegang ontzeggen
De patiënt is een jaar lang de toegang tot het ziekenhuis ontzegd. Veel ziekenhuizen werken met waarschuwingen, ontzeggingen of rode en gele kaarten voor patiënten en naasten die zich misdragen in het ziekenhuis. De rode kaart staat voor het ontzeggen van de toegang tot het ziekenhuis, tenzij er sprake is van een levensgevaarlijke situatie.
Terughoudend
Het nadeel van het uitdelen van rode kaarten is dat ziekenhuizen min of meer voor eigen rechter moeten spelen. Bovendien kunnen patiënten nog wel naar andere ziekenhuizen.
Het ontzeggen van de toegang tot een ziekenhuis wil niet per se zeggen dat er ook aangifte bij de politie is gedaan. Ziekenhuizen houden bij hoe vaak er sprake is van agressie in hun ziekenhuis, maar er is in dat systeem geen connectie met de politie. Uit onderzoek van Zorgvisie blijkt dat medewerkers extreem terughoudend zijn om agressie te rapporteren bij de politie vanwege angst voor repercussies door patiënten.

