Finance

Topman Maartenskliniek laakt bedelreflex in de zorg

Topman Maartenskliniek laakt bedelreflex in de zorg

"We moeten stoppen met klagen over de bezuinigingen in de zorg. De zorgsector is alleen maar gegroeid." Dit zegt Mark van Houdenhoven, bestuursvoorzitter van de Sint Maartenskliniek in Nijmegen in het juninummer van Skipr magazine.

"In 2001 gaven we 12,6 miljard euro uit aan ziekenhuizen en in 2014 al 25,8 miljard. Tijdens mijn hele loopbaan in de ziekenhuiswereld heb ik geen echte bezuiniging gezien, alleen maar groei," aldus Van Houdenhoven tegen interviewer Willem Wansink.

Van Houdenhoven: "Als ik bij Nieuwsuur uitleg dat het slecht gaat en er mevrouw Jansen bij haal die geen zorg krijgt, dan zegt iedereen: 'Zie je wel, er moet geld bij.' IJdeltuiterij. Hou op met dat spel. Stop met lobbyen voor meer geld. Hand in eigen boezem: dàt debat moeten wij met elkaar voeren."

In het vraagggesprek voor Skipr magazine stelt de bestuursvoorzitter van de Sint Maartenskliniek dat zorginstellingen te lang ‘de deur hebben dichtgehouden’ en ‘onvoldoende verantwoording hebben afgelegd aan de samenleving.’

Bestuurlijke plicht

Van Houdenhoven: "Wij stonden buiten de maatschappij en zeiden: 'Geloof ons, wij hebben het beste met u voor'. We vertelden niet waarom we wat deden. Terwijl het onze plicht als bestuurders is om met de collega’s keuzes te maken, in de schijnwerpers van de samenleving onze verantwoordelijkheid te nemen en het publiek goed te informeren. Dan wordt er maar eens iemand boos. Want wij staan net zo goed voor de kwaliteit van de zorg."

Afschuiven 

Zorgbestuurders moeten de schuld niet afschuiven, maar hun verantwoordelijkheid nemen. “Bestuurders wijzen vaak naar de ander en zeggen ze dat daar de oplossing zit. Maar het begint toch echt bij ons, dus ook bij mij. Waar sta ik met deze club voor en waar willen wij voor staan? Dan is het goed te weten in welk ziekenhuis je werkt, in welke traditie je staat of wat passend is.”

Blijven innoveren is de meerwaarde van de Sint Maartenskliniek, een gespecialiseerd orthopedisch ziekenhuis. Van Houdenhoven: "Wij moeten wel vernieuwen, want we hebben het verloren van de Bergman Clinics en de Medinova's. Als het om eenvoudige heup- of knie-operaties gaat, leveren zij betere en snellere zorg."

Is dat ergerlijk? "Wij gaan de strijd om de goedkoopste patiënt niet aan. Niks concurrentie: samenwerking gaat hier boven concurrentie. Bergman en Medinova zijn onze partners. Als zij een medisch probleem tegenkomen dat te moeilijk is, moeten ze een rechtstreekse lijn met ons hebben om door te verwijzen."

3 Reacties

om een reactie achter te laten

G. van der Velde

23 mei 2016

Kijk, hier wordt ik vrolijk van. Waarom? Al jaren constateer ik hetzelfde. Ook heb ik enkele projecten gedaan, waaruit bleek dat de uitvoering tot soms wel de helft goedkoper kan, zonder dat dit ten koste ging van kwaliteit (cliënt en medewerker, zelf beter). Het is dan ook mijn stellige overtuiging dat in de komende kabinetsperiode (ja, volgend jaar is het weer zover), de politiek partijen zich eens fundamenteel buigen over het systeem zoals we dat hebben opgetuigd. Ter aanvulling op bovenstaande artikel: in 2000 gaven we 46 mld uit aan zorg en welzijn; in 2015, 95 mld. Tegelijk is het aantal gezonde levensjaren met bijna 15 jaar(!) afgenomen, sinds 1982, tot rond de 44 levensjaren (mannen, CBS). Als samenleving is dit niet vol te houden en dit is nooit de opdracht geweest aan werkers en bestuurders in de gezondheidszorg. Daarom verdient u een groot compliment, dat u deze discussie wilt voeren. Be my guest.
Geert van der Velde

Veronica van Nederveen

23 mei 2016

Hulde, deze discussie moet gevoerd worden. Het (kwalitatieve) rendement van al dat geld, kan enorm omhoog. Op voorwaarde dat de patiënt bij alle beslissingen gelijkwaardig wordt betrokken.
Kwestie van organiseren, in het belang van de patiënt. Dus van ons allemaal.
Veronica van Nederveen
www.patientenstem.nu

Annette van Ginkel

23 mei 2016

Samenwerken, maar hoe dan? Wat laat men los en wat levert dan het meeste resultaat voor patiëntgerichte zorg op? Onder andere over dat soort thema's buigen mijn collega's Pim Valentijn, PhD en Anique Huijnen. Zij willen hun kennis en ervaring delen met professionals in de zorg die juist zoeken naar handvatten om de ommekeer in de zorg vorm te geven. Dat doen zij bijvoorbeeld met een collegetour over waardecreatie in regionale zorg waarin Pim de internationale veranderingen in de zorg schetst en uiteindelijk ook de handvatten biedt voor het bouwen van een regionale business case die gebaseerd is op samenwerken: www.vvaa.nl/collegetour.

Top