ACTUEEL

'Liefdevolle zorg wordt niet beter door protocollen'

VIDEO - De zorg in Nederland is overwoekerd is door alle normatieve protocollen en de sector heeft de positieve dimensie van leefplezier uit het oog verloren, zeker in de langdurige zorg. Dit zei Joris Slaets, directeur van Leyden Academy, tijdens de Health & Care Day.

Mensen die gebruik maken van zorg, bepalen wat goede zorg is, niet de mensen die zich bezighouden met systemen en protocollen. Deze dragen volgens Slaets voor een deel bij aan goede zorg, maar alleen in een domein van normatieve kaders. "Maar liefde en liefdevolle zorg wordt niet beter door protocollen. Een moeder gaat niet beter voor haar kind zorgen wanneer we daar protocollen en een inspectie en allerlei afvinklijsten op af sturen."

Een behandelplan gaat over twee luiken. Het gaat over het beperken van de narigheid – de klachten, de lasten en het lijden – door middel van normatieve kaders. Maar wat Slaets nog veel belangrijker vindt is het verlangen van mensen. Wat vindt iemand belangrijk op dit moment in zijn leven? Dat zou wat hem betreft het primaat moeten krijgen in de langdurige zorg.

Voordat de zorg het leefplezier van mensen voorop stelt, moet er nog veel gebeuren, stelt Slaets. "Maar ik ben heel hoopvol. Ik zie eilandjes ontstaan van pioniers in de zorg die echt hun nek uitsteken om dit te veranderen, in weerwil overigens van alle weerstand." Hij denkt dat de weerstand uit de systeemwereld een teken is dat de pioniers, maar ook zijn eigen Leyden Academy, met iets heel belangrijks bezig zijn. "Want anders was die weerstand er niet."


2 Reacties

om een reactie achter te laten

Gerda Schapers

11 oktober 2016

Zo mee eens. Neem de palliatieve zorg. Een prachtig bestaand programma voor palliatieve zorg, ontwikkeld in het Rijnstateziekenhuis door Joep Douma zou zo uitgerold kunnen worden in alle ziekenhuizen. Voorwaarden: een daarvoor opgeleid team. Dat is tegelijkertijd dan weer de drempel, want dat kost geld. Wel wordt er geld vrijgemaakt voor het weer eens ontwikkelen van patientenwijzers op dit gebied ( werkgroep ZINl) en onderzoek waarbij we weer vragenlijsten moeten invullen .En dan worden de resultaten weer omgezet in protocollen. Wat WIJ patiënten willen is zo simpel en menselijk. Wij willen maar een ding: liefdevolle zorg en die wordt niet beter door protocollen.

Robert Mouton

11 oktober 2016

Alweer iemand die beweert dat protocollen en afvinklijstjes dwars staan op kwaliteitsbeleving en ervaring van goede zorg. Het is misschien goed om zich even ècht in de wereld van de kwaliteitszorg te verdiepen: beiden zijn nodig in ieder systeem. Als je dit polariseert of er één dimensie van bagatelliseert dan snap je het blijkbaar niet.

Top