• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 2

  1. paul baks

    op zich goede analyse, maar Jet komt ook niet verder dan “ander soort denken” en “ander soort doen”. Daar putten we geen energie uit, We moeten echt naar een veel lager abstractieniveau om de zorgsector op het vereiste (gemiddeld hoge) niveau te houden. ik besef mij dat ik nu ook even mee doen met “hoog over”, maar ik zal binnenkort nog eens proberen om met een blog het lagere abstractieniveau enkele handen en voeten te geven.

  2. thissen

    Ja, deze boodschap wekt dubbele gevoelens op. Zorgverleners moeten inderdaad de ruimte krijgen om een betekenisvolle relatie aan te gaan met de patiënt, cliënt, burger. Een goed signaal! Maak dat dan direct concreet in je boodschap door aan te dringen op meer tijd per patiënt,cliënt, burger! En zeg dan ook: dat kost geld.
    ‘De patiënt’ zoals vermeld bestaat niet. Inspraak van ‘de patiënt’ op beleid is een loze belofte. Een contourennota (plan voor de zorg) wordt dit najaar besproken in het parlement en de patiënt heeft dan wel degelijk inspraak via onze Kamerleden die patiëntbelang ook in de gaten houden.
    Meer tijd per patiënt, cliënt en zorgvrager en aandacht voor het goede levert ook wat op (plezier in werk, betere behandeling,diagnostiek en zorg) met ook nog meer winst (o.a. minder hoog ziekte percentages en minder uitval/uitstroom zorgaanbieders).
    Dus liever geen vage uitspraken zoals ‘menselijke waardigheid kent geen blauwdruk’. Aan dat soort uitspraken heeft de burger/samenleving niks. Leiderschap vereist meer duidelijkheid over de koers waarbij ‘de schuld’ of onvolkomenheden in een systemen niet moet worden gelegd bij het systeem zelf, maar bij de keuzen die beleidsmakers maken of de onjuiste doelen of de middelen die niet toereikend zijn om de politiek/maatschappelijk gewenste zorg te leveren.