Het opzetten van een Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa) verloopt moeizaam. Het stroomlijnen van de gegevens wordt gehinderd door de gebrekkige kwaliteit van de bron-data en dito samenhang tussen de verschillende achterliggende registers.
Eén en ander blijkt uit een rapport van adviesbureau Human Inference in de opdracht van VWS. Door de gegevens uit het Handelsregister (beheerd door de Kamer van Koophandel), het register Algemeen Gegevensbeheer (in handen van Vektis) en het BIG-register (CIBG) te bundelen hoopt VWS één digitaal adresboek voor gezondheidszorg te realiseren.
Adresboek
Dit adresboek moet onder meer antwoord geven op de vraag welke zorgaanbieder op welke locatie welk type zorg met welke kwaliteit biedt. Het LRZa wil daarmee het knooppunt worden waar gegevens uit de jaarverslagen, over kwaliteit, uit het BIG-register en uit het AGB-register in samenhang kunnen worden opgevraagd.
Human Inference constateert dat het zover nog lang niet is, met name door de vele mismatches tussen het AGB-, BIG- en Handelsregister. Als het gaat om de overeenkomsten tussen het AGB en Handelsregister, dan kan er voor nog geen 40 procent van de zorgondernemingen een match gevonden worden. De matching tussen AWB met het beroepenregister BIG is beter, maar in ruim 80 procent van de gevallen gaat het beperkte overeenkomsten.
De problemen met de matching komen voor een groot deel voort uit de kwaliteit van de bron-data. Die zijn vaak onvolledig of zelfs non-existent. Zo blijkt nog geen 4 procent van de zorgondernemingen een handelsregisternummer te hebben, terwijl dat een belangrijke rol zou moeten spelen binnen het LRZa. Ook ontbreken vaak gegevens als adres en vestigingsplaats. Daarnaast zijn veel brongegevens vervuild door afwijkende schrijfwijzen.
Lastenverzwaring
De problemen met de LRZa in wording zijn niet nieuw. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) constateerde in 2013 al soortgelijke knelpunten naar aanleiding van een rondgang langs de eigen leden. Aanbieders in de gehandicaptenzorg klaagden onder meer over onduidelijke begrippen die worden gebruikt in de verschillende registraties. Ook uitten de VGN-leden de vrees de LRZa uiteindelijk leidt tot een verzwaring van de administratieve lasten in een plaats van een verlichting.
De transitie in de langdurige zorg maken de zaak er niet eenvoudiger op. Als gevolg van de herijking van de zorg moeten ook aanbieders van jeugdzorg en Wmo-diensten in de LRZa worden opgenomen. De beoogde incorporatie van kwaliteitsinformatie is daarnaast niet realistisch zolang het Zorginstituut Nederland nog geen duidelijke definities heeft geformuleerd.