ACTUEEL

Ook cliënten melden hinderlijke regels in de zorg

Cliëntenorganisaties openen een eigen meldpunt waar zorggebruikers hun klachten over hinderlijke regels in de zorg kwijt kunnen.

Platform VG, CG-Raad, CSO en Mezzo volgen daarmee het voorbeeld van de meldactie voor zorgaanbieders. Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS) deed in juli 2011 een oproep aan de langdurige zorg om hinderlijke regels te melden. Het leidde in twee maanden tijd tot meer dan 700 meldingen, gedaan door 230 zorginstellingen.

Aanbieden

De cliëntenorganisaties willen nu van de cliënten horen van welke regels zij last hebben.  De cliëntenorganisaties sluiten niet uit dat dit andere regels zijn dan waar de zorgverleners last van hebben. De Meldactie loopt tot 1 juni . De top 10 van hinderlijke regels zullen de cliëntenorganisaties in juni tijdens een werkconferentie aan de staatssecretaris  aanbieden. Bij elke hinderlijke regel wordt aangegeven of deze moet worden afgeschaft of aangepast.

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Gijs

6 april 2012

Eindelijk een goed voorbeeld van samenwerken door cliënten organisaties. Waarom stoppen in juli a.s.? Maak er een landelijke vereniging van en werf leden.Dit is DE kans om nu een CliëntZorgBond op te richten. Alle cliënten kunnen hiervan lid worden en net als de Consumentenbond als volwaardig vertegenwoordiger aan de diverse onderhandelingstafels aanschuiven. Beginnend bij het Overheid, Zorgkantoor, VNG etc., waardoor de cliënt en de kwaliteit van zorg WEER leidend wordt!

Top