ACTUEEL

Consumentenbond: tandartsen concurreren niet

Consumentenbond: tandartsen concurreren niet

Tandartsen zitten niet te wachten op klanten die een eenmalige behandeling willen. Dat meldde de Consumentenbond donderdag op basis van onderzoek bij 500 tandartsen.

Eenmalige behandeling

Zo had driekwart van de tandartsen geen zin om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen. Tandartsen gaven volgens de bond aan het te druk te hebben of geen trek te hebben in 'shoppers'. Als iemand echter vaste klant wilde worden, kon in bijna de helft van de gevallen de behandeling wel plaatsvinden.

Marktwerking

“Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg. Ons onderzoek laat zien dat we daar nog lang niet zijn”, aldus directeur Bart Combée. Om de marktwerking aan te zwengelen, begint de Consumentenbond de campagne 'Betaalbare Zorg'.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Mr. R.M. Dalmijn

24 mei 2012

Boeiend om te lezen dat nu uitgerekend de heer Combee incidentele behandelcontacten om financiële redenen toejuicht. Hoog opgeleide zorgprofessionals als apothekers en tandartsen boeken een aanzienlijke meerwaarde in kwalitatieve zin wanneer zij de gehele patiënt over een langere periode kennen. Dat inzicht ontbreekt bij het eenmalige contact. Dit alles nog los van de enorme kennis welke beide groepen van collega zorgverleners hebben binnen het domein van de preventie op basis van langjarige kennis met en van zorgvrager.

Top