Voor driekwart van de Nederlanders speelt de bereikbaarheid van het ziekenhuislocatie de grootste rol speelt bij de keuze van een ziekenhuis. Zij laten dit zwaarder meewegen bij hun keus dan deskundigheid en kwaliteit van zorg. Dit blijkt uit de resultaten van de GfK ZiekenhuisMonitor van Intomart GfK.
De ZiekenhuisMonitor is in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit ontwikkeld. Het jaarlijkse landelijk onderzoek verschaft inzicht in het hoe en waarom mensen bepaalde keuzes maken in de zorg.
Bereikbaarheid
Goede bereikbaarheid met de auto, met het openbaar vervoer, als ook een goede parkeergelegenheid bij het ziekenhuis zijn de punten waar consumenten naar kijken. Dit geldt voor alle leeftijdscategorieën. Ouderen (79%) geven in vergelijking met jongeren (71%) vaker aan dat ze bereikbaarheid belangrijk vinden.
Afwegingen
Zo’n 96 procent van de Nederlandse consumenten heeft een voorkeur voor een bepaald ziekenhuis. De bereikbaarheid van de locatie speelt bij drie kwart van de ondervraagden een grote rol bij de keuze. Daarnaast zijn perceptie van zowel ‘de kwaliteit van de zorg’ en ‘de vriendelijkheid van het personeel’ van belang bij de keuze van het voorkeursziekenhuis. Met 65 en respectievelijk 63 procent wordt dit beduidend minder vaak genoemd. Verder spelen de indrukken mee die de consument in de afgelopen drie jaar bij een bezoek aan het betreffende ziekenhuis heeft opgedaan.