ACTUEEL

Ikazia meest patiëntvriendelijke ziekenhuis

Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam is het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland en wint daarmee een Nationale Zorg Jaarprijs 2012. Dit is donderdagavond bekendgemaakt tijdens het tweede Nationale Zorg Jaarprijs Gala (NZJ). Dit vond plaats aansluitend op het Nationaal Congres Gezondheidszorg in Nieuwegein.

Zorg Jaarprijzen

De Nationale Zorg Jaarprijzen worden jaarlijks toegekend voor bijzondere zorgprestaties in Nederland. Wilna Wind, algemeen directeur NPCF, heeft de prijs voor meest patiëntvriendelijke ziekenhuis uitgereikt aan de Rotterdamse instelling. Deze prijs is dit jaar voor het eerst uitgereikt als publieksprijs. De patiëntvriendelijkheid is gebaseerd op waarderingen van patiënten op ZorgkaartNederland, een site waar consumenten zorgaanbieders beoordelen. Hierbij telden onder andere de gemiddelde cijfers, het aantal waarderingen, het aantal likes en aanbevelingen en het aantal recente waarderingen mee.

Het Medisch Centrum Leeuwarden heeft de Zorg Jaarprijs gewonnen in de categorie ‘Topziekenhuis overall’ en Orthopedium in Delft kreeg de prijs voor ‘Topkliniek’.

ZonMw Parel

Arts en onderzoeker Machteld Huber van het Louis Bolk Instituut is dit jaar de winnaar van de ZonMw Parel. ZonMw-voorzitter Pauline Meurs overhandigde haar de prijs. Zij krijgt deze voor haar zoektocht naar een nieuw concept van gezondheid. De Parel is een prijs die enkele malen per jaar wordt uitgereikt aan ZonMw-projecten die als voorbeeld en inspiratie gelden voor andere projecten met subsidie van ZonMw.

Meest aantrekkelijke ziekenhuis om voor te werken

 Het St. Jansdal ziekenhuis in Harderwijk is uitgeroepen tot ‘Het meest aantrekkelijke ziekenhuis om voor te werken’. Mede door de inzet op participatie van de verpleegkundigen in het beleid werd het ziekenhuis als zeer aantrekkelijke werkgever beoordeeld.  Verder zorgt de raad van bestuur dat er veel begrip ontstaat onder medewerkers doordat ze aan het personeel uitlegt waarom ze bepaalde beslissingen neemt.

Meest vernieuwende samenwerking

Andere prijswinnaars zijn Stichting Mirro voor de categorie ‘De meest vernieuwende samenwerking’ en Stichting Tinkerbell voor de categorie ‘Het beste patiënten initiatief’. Dit jaar zijn voor het eerst niet alleen ziekenhuizen, maar ook patiënten in de schijnwerpers gezet. Een lijst met alle winnaars is te bekijken op www.nationalezorgjaarprijs.nl.

Kwaliteitsverbetering in de zorg

“Goede en betaalbare zorg ontstaat door aandacht voor preventie, medewerkers betrokkenheid, samenwerking en patiënten participatie.”, zegt Karel Smit, directeur van de NZJ. “Het uitgangspunt van de Nationale Zorg Jaarprijs is om op een positieve , opbouwende en inspirerende manier bij te dragen aan kwaliteitsverbetering in de zorg.”

5 Reacties

om een reactie achter te laten

Wim van der Meeren

21 september 2012

Alle winnaars van harte gefeliciteerd!
Er gebeurt zoveel moois in de zorg en hetbis goed daar steeds weer bij stil te staan.

Anoniem

21 september 2012

Deze meting heeft niets met onderzoek te maken. Het is volledig onduidelijk of de resultaten representatief en vergelijkbaar zijn. Zelfs manipulatie wordt niet uitgesloten. De genoemde ziekenhuizen zijn misschien het beste, maar dat kun je met een dergelijke vergelijking niet vaststellen.

Anoniem

21 september 2012

Ben het eens met reactie #2. Ziekenhuizen konden tegen betaling een soort promo-teams inzetten om positieve waarderingen bij patiënten en bezoekers los te peuteren. Wie dat het beste heeft gedaan, staat nu hoog op de lijst. Dubieuze methode en dubieus lijstje lijkt mij; vreemd dat NPCF e.a. dit wenselijk achten.

Wim van der Meeren

21 september 2012

Er is helaas ook veel zurigheid in veel reacties op Skipr.

van Es

21 september 2012

Het is inderdaad vrij zuur als aan ene kant er veel tijd en moeite wordt gestoken in het serieus vergelijken van de zorg, inclusief het herwegen op leeftijd, opleiding en eraveren gezondheid en dat aan de andere kant dit type onderzoek van zorgkaart nederland wordt gebruikt om iets te zeggen over de kwaliteit van de zorg. Zo hoeven degenen die hun waardering geven op zorgkaart Nederland helemaal niet bij het ziekenhuis geweest te zijn. Sterker nog, mensen moeten zelf initiatief nemen om hun waardering te geven. Het is veel eerder een populariteitsmeting in plaats van een kwaliteitsmeting die iets zegt over de patientvriendelijkheid.

Top