ACTUEEL

Bijzaken bezorgen jonge medisch specialist burnout

Burnout en stress onder beginnende medisch specialisten wordt vooral veroorzaakt door de niet-medische kant van hun metier. Dat blijkt uit onderzoek van Michiel Westerman, die op woensdag 19 december promoveert bij VUmc.

Volgens Westerman voelen jonge medisch specialisten zich overwegend goed voorbereid op hun medische taken. Anders is het met competenties zoals management, bestuurlijke zaken en omgaan met financiële aspecten van de gezondheidszorg.  Hun voorbereiding op deze taken ervaren ze als onvoldoende. Dit is volgens de promovendus opvallend gezien het feit dat dit wel de helft van hun huidige werkzaamheden betreft.

Tekort schieten

Westerman laat zien dat juist deze onvoorbereidheid op algemene competenties samenhangt met burnout onder nieuwe specialisten: één op de tien voldoet aan de criteria van burnout en bijna 20 procent voelt zich emotioneel uitgeput. De resultaten wijzen erop dat toenemende zelfstandigheid in de medische vervolgopleiding noodzakelijk is voor het opleiden van competente specialisten, maar dat de praktijk hierin geregeld tekort schiet.

Training

Westerman pleit dan ook voor extra training en toenemende zelfstandigheid tijdens de opleiding en gestructureerde coaching en inwerkprogramma's voor beginnend specialisten.

---

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Anoniem

19 december 2012

Een ander beroepsprofiel voor medisch-specialisten... zoiets als een functieprofiel voor organisatiemedewerkers bijvoorbeeld? Welke zorgorganisatie wil nog een medisch-specialist die niet heeft geleerd dat er bijzaken zijn omdat er een hoofdzaak is?

MRF

19 december 2012

Jonge specialisten worden inderdaad niet voorbereid op allerhande bijzaken die helaas wel veel tijd verggen, maar niets met de directe patientenzorg te maken hebben.
Misschien moeten we er toch nog een keer goed over nadenken of je mensen die duidelijk ervoor hebben gekozen om patienten te behandelen uit compassie, niet te laten verstranden in allerhande administratie waarvan het nut niet direct te zien is.
In onze ZBC hebben we de specialisten weer tijd gegeven om zoveel mogelijk met patienten bezig te zijn - langere consulttijden zodat er echt tijd is voor de patient. De andere dingen worden in de achtergrond door anderen geregeld. De specialisten vinden dit heerlijk: eindelijk eens gewoon tijd voor je patient, een verademing.

Top