ACTUEEL

KWF stopt met campagne na kritiek

Een campagne van KWF Kankerbestrijding die bedoeld was voor mensen die in de zorg werken, is gestopt vanwege kritiek. “We kregen berichten en op social media was er veel ophef”, aldus een woordvoerster vrijdag. “Mensen vinden dat we patiënten en zorgprofessionals niet serieus namen.”

In een achttal filmpjes springt medisch personeel op onbeschofte wijze om met soms terminaal zieke patiënten. De rollen worden vertolkt door acteurs. De 450 duizend euro kostende campagne genaamd Aandacht a.u.b. zou door ziekenhuizen gebruikt worden als bijvoorbeeld voorlichting voor medewerkers. De campagne is alleen voor intern gebruik bedoeld.

Triest

Het filmpje was echter al snel overal te zien op internet. Op sociale media maakten mensen hun ongenoegen kenbaar. “Hoop dat dit een grap is! Schandalig filmpje #kwf. Belediging voor medisch personeel'', twitterde iemand. “Ze maken van een vreselijke ziekte een 'comedy' #triest'', aldus een ander.

Volgens de woordvoerster is de campagne met zorgprofessionals in elkaar gezet. “Hij is op waarheid gebaseerd. Patiënten geven bij KWF ook vaak aan dat ze meer aandacht willen. We hebben ons afgevraagd wat de beste manier is om binnen te komen bij professionals.'' In plaats van lezingen werd er voor filmpjes gekozen, die, zo geeft de woordvoerster toe, “compleet over de top'' waren.

Achter intentie

KWF staat nog altijd “achter de intentie van de campagne''. De campagne is zeker 2 weken terug voor het eerst gebruikt. Zo'n 30 ziekenhuizen die wilden meewerken, zouden er “op een eigen manier'' mee aan de slag gaan. De één gebruikte de filmpjes bijvoorbeeld tijdens congressen, de ander plaatste ze op het interne netwerk. (ANP)

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top