HRM

Oud-Vanboeijen-bestuurder internationaal gelauwerd

Voormalig bestuurder Pieter de Kroon van Vanboeijen in Assen heeft de EQLAward toegekend gekregen door de European Organization for Quality (EOQ). De prijs werd op 11 juni tijdens het 58ste EOQ Congres in Gotenburg uitgereikt.

De Kroon, die tot februari van dit jaar leiding gaf aan Vanboeijen,  is tot winnaar verkozen vanwege zijn veelomvattende en uitzonderlijke prestaties op het gebied van de gezondheidszorg voor mensen met beperkingen. Bijzondere waardering is er voor de manier waarop hij leiding heeft gegeven aan veranderings- en kwaliteitsverbeteringsprocessen, met name bij het ontwikkelen van een gezamenlijke werkwijze en organisatiestructuur, door middel van het veranderingsproces 'Regie op Locatie'.

Venema

In 2000 werd Pieter de Kroon bestuurder bij Vanboeijen. De organisatie kende destijds naast financiële problemen ook verzuimproblemen van het personeel en problemen met het uitvoeren van de zorg voor cliënten. Ook kampte de organisatie nog met de naweeën van de affaire rond Jolande Venema. De gehandicapte vrouw, die binnen Vanboeijen verbleef, was eind jaren tachtig symbool van de tekortkomingen in de gehandicaptenzorg.     

Leren saneren

De Kroon zag mogelijkheden tot verbetering en pakte de problemen stap voor stap aan. Om te beginnen de financiële problemen: door de invoering van zijn “Leren en Saneren” methode, die zeer succesvol bleek: vanaf 2001 behaalde Vanboeijen uitsluitend positieve jaarresultaten en verder werd de inhoud van de zorg zeer verbeterd. Cliënten die tot dan toe regelmatig geïsoleerd werden, konden nu weer, met steun, in een leefgemeenschap gezamenlijk wonen. Hoewel begeleid, gingen sommigen van hen zelfs voor het eerst in het buitenland op vakantie. Het ziekteverzuim daalde en de tevredenheid van de medewerkers steeg.

Ondanks deze positieve resultaten bleef het gevoel dat het nog beter kon. In 2009 zorgde het project Regie op Locatie voor een doorbraak met als doelstellingen: een goed leven voor alle cliënten, mooi werk voor de medewerkers en een financieel gezonde organisatie.

Menselijkheid

Terugkijkend op het project, zegt Pieter de Kroon: “Dit vraagt om een vorm van leidinggeven, die ruimte laat voor veranderingen binnen de organisatie, die experimenten toestaat, altijd de dialoog zoekt en die kennis en visies van buitenaf toelaat. Maar bovenal gaat het om nederigheid, anderen willen dienen, verbinding met je eigen gevoelens en verlangens en altijd bereid te zijn te reflecteren op je eigen gedrag. Deze combinatie leidt tot verdere sociale innovatie, meer diversiteit, meer creativiteit, meer duurzaamheid, maar bovenal meer menselijkheid.”

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top