ACTUEEL

IGZ treedt op tegen verboden reclame op internet

Het merendeel van de websites die informatie verstrekken over ziekten, aandoeningen en geneesmiddelen, overtreedt de regels voor reclame van receptgeneesmiddelen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

Fabrikant als sponsor

Van de 41 op hun reclamegedrag onderzochte websites blijken er 32 gemaakt of gesponsord door fabrikanten van geneesmiddelen die alleen op doktersvoorschrift te krijgen zijn. Zelfs de in de geneesmiddelensector geldende richtlijnen of de Geneesmiddelenwet wordt overtreden door 23 internetpagina's, concluderen de onderzoekers.

Verwijzing naar medicijnen

Het onderzoek richtte zich op informatie op internet over vijf veelvoorkomende aandoeningen: astma, verhoogd cholesterol, maagklachten, diabetes en depressie. Op deze sites werd verwezen naar medicijnen. Volgens de wet is dit verboden. Ook werd in testjes, tips en ervaringsverhalen doorverwezen naar een geneesmiddel dat alleen op recept verkrijgbaar is.

IGZ wil regels aanscherpen

De IGZ hoopt naar aanleiding van het onderzoek de regels voor reclame voor medicijnen op het internet aan te scherpen in overleg met betrokken partijen. Gezonde scepsis bepleit een preventieve toetsing van internetsites die direct of indirect over receptgeneesmiddelen gaan. Gezonde scepsis is een initiatief van DGV, Nederlands instituut voor verantwoord medicijngebruik. Dat informeert artsen en apothekers over bestaande en nieuwe beïnvloedingsmechanismen van de farmaceutische industrie op het voorschrijfgedrag.

Actiever toezicht op naleven regels

“Actiever toezicht is nodig op het naleven van de wetgeving en richtlijnen”, aldus het instituut. Gezonde scepsis heeft de inspectie, het ministerie van VWS en de zelfregulerende organen voor geneesmiddelenreclame uitgenodigd hierover in gesprek te gaan. (ANP)

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top