Tech

Digitale patiëntvoorlichting kan miljoenen besparen

Digitale patiëntvoorlichting kan miljoenen besparen

VIDEO - Als de voorlichting voor coloscopieën aan patiënten online gegeven wordt, kan dat de Nederlandse zorg een besparing van drie miljoen euro op jaarbasis opleveren.

Dit zei MLD-arts Michael Klemt-Kropp op de E-Health Convention. Zijn ziekenhuis, het Medisch Centrum Alkmaar, is volop aan het experimenteren met deze digitale patiëntvoorlichting. Patiënten die een coloscopie moeten ondergaan, krijgen thuis of in het ziekenhuis een link naar een uitgebreid voorlichtingsprogramma.

Toestemming

In dit programma zijn vragen aan de patiënt over zijn medische conditie opgenomen. Ook geeft de patient via dit programma toestemming voor het onderzoek. Als uit de antwoorden blijkt dat er toch een gesprek nodig is, krijgen de medewerkers hier een melding van. Een patiënt kan er bovendien voor kiezen om toch nog een gesprek te voeren.

Routinegesprekken

Dankzij het voorlichtingsprogramma hoeven artsen en verpleegkundigen hun tijd niet meer aan routinegesprekken te besteden, aldus Klemt-Kropp. “De meeste patiënten missen de gesprekken niet”, zo blijkt volgens hem. “Ook patiënten die vooraf aangeven met een arts te willen spreken, geven na het doorlopen van het programma aan dat ze voldoende informatie hebben.”

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Désirée Hairwassers

9 november 2014

Hoewel ik de efficiëntie-slag begrijp en denk dat online voorlichting zeker goed kan werken, vrees ik dat het voorbij gaat aan een essentieel aspect van de zorg. Het gaat namelijk om mensen. Mensen die bang zijn. Mensen die informatie niet altijd goed begrijpen. Mensen met comorbiditeit. Mensen die zich niet gezien voelen in de zorg. Als het voorlichtingsgesprek komt te vervallen, ben je niet meer dan een lichaam dat op de onderzoekstafel mag gaan liggen in je blote kont.

Goede zorg is niet alleen het correct uitvoeren van een ingreep, maar ook alle aandacht voor de mens. Hoe wordt dat gewaarborgd? Hoe kun je vertrouwen hebben in een arts die je nog niet eerder gezien hebt? Brrrr..... ik word er naar van...

E. Dalmolen

18 november 2014

Het gaat hier om en/of niet of/of. Als een arts twijfelt, of de patient wil graag starten met een face-to-face, dan kan dat. Wij bij Inforium (www.inforium.nl) geven artsen en zorgverleners de mogelijkheid (!) informatie, voor of na een bezoek, digitaal naar de patient te versturen. Het blijkt dat 90% van de patienten dit op prijs stelt. De patient kan de informatie makkelijker delen met naasten, nog eens nalezen en, zoals ook in het interview te horen, zijn er genoeg studies die aantonen dat er zeer weinig onthouden wordt van hetgeen tijdens het bezoek is verteld. De folders en boekjes (kost veel geld) worden weggegooid.
Bij het Martini ziekenhuis versturen ze bij EEG onderzoek voor een kind VOOR het eerste bezoek informatie inclusief video, het kind is voorbereid en dus minder stress. Fijn voor iedereen. Digitaal is niet slecht, maar biedt de patient beide opties.

Top