FNV Zorg & Welzijn is boos over de ’torenhoge bedragen’ die Ambulance Amsterdam zou betalen voor de inhuur van externe managers.
Volgens de vakbond blijkt uit een vertrouwelijk document van de directie dat er vorig jaar voor 772.864 euro aan interim-managers is ingehuurd. Eén manager zou liefst 263.000 euro per jaar ontvangen.
FNV Zorg & Welzijn spreekt over “een grote schande” bij de ambulancezorg in de hoofdstad. “Omdat ambulancemedewerkers in het hele land al zes weken actie voeren voor een nieuwe cao, komt dit extra hard aan voor hen. Er is wel geld beschikbaar voor dure managers, maar niet voor de eigen medewerkers.”
Kostprijs
Een woordvoerder van Ambulance Amsterdam zegt dat de bedragen kloppen, maar dat de inhuur van “capabele interim-managers” nodig was na het vertrek van twee ervaren managers vorig jaar. “De managers zijn ingehuurd voor de kostprijs die ervoor staat.” Hij noemt het “niet toevallig” dat de vakbond nu hiermee naar buiten komt, in verband met de cao-onderhandelingen.
FNV Zorg & Welzijn roept minister Edith Schippers van Volksgezondheid op om in te grijpen bij de ambulancedienst, “waar grote onrust heerst onder de werknemers”. De Inspectie SZW nam Ambulance Amsterdam vorig jaar onder de loep na klachten van medewerkers over de arbeidsomstandigheden. Ze klaagden over een hoge werkdruk, verouderd materiaal, langere aanrijtijden en een gebrek aan communicatie. De directie liet een extern onderzoek uitvoeren om het vertrouwen tussen medewerkers en directie te verbeteren. (ANP)