Finance

Klant met lagere zorgpremie tevredener over verzekeraar

Klanten met een lagere premie beoordelen hun zorgverzekeraar beter dan de duurdere. De service van een dure verzekeraar zou bovendien niet beter zijn dan die van een goedkopere verzekeraar.

Dit stelt vergelijkingssite ZorgWijzer.nl, op basis van onderzoek onder dertig maatschappijen en meer dan 3500 klantbeoordelingen.

PNOzorg (van het concern ONVZ) scoort het beste met een 8,6 – de premie kost 96,60 euro per maand. De Amersfoortse (van ASR) krijgt het laagste rapportcijfer: een 6,4. Verzekerden betalen bij deze verzekeraar 102,95 euro. De vijftien goedkoopste verzekeraars behalen een gemiddeld klantcijfer van een 7,8 en de 15 duurdere een 7,5, volgens de vergelijkingssite.

De premie voor de basisverzekering kan enorm verschillen per zorgverzekeraar of onderliggend label. Dit verschil kan oplopen tot maandelijks meer dan 20 euro, oftewel 240 euro per jaar. "Dan kun je verwachten dat de duurdere zorgverzekeraars wel beter scoren op het gebied van klantenservice, declaraties en overige zaken", aldus ZorgWijzer.nl. "Maar het tegendeel blijkt waar te zijn." De vijf duurste labels scoren slechtere cijfers dan de meeste goedkopere labels. Opvallend is dat alle vijf duurste labels vallen onder het concern VGZ, evenals de twee goedkoopste (Zekur en Bewuzt). Klanten geven Bewuzt een 8, terwijl de vijf duurste labels een cijfer lager dan 8 behalen.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Ele Visser

13 augustus 2015

Is er ook gekeken of er verschillen bestaan tussen verzekerden die weinig of veel zorg gebruiken, maw verzekerden die vooral premie betalen en verzekerden die vooral kosten declareren?

Top