Tech

'Ontwikkel zorgdomotica samen met cliënten'

Zorgdomotica verbetert de veiligheid en het woongemak voor de cliënten. Wel is het belangrijk dat bij de ontwikkeling en toepassing van domotica de gebruiker wordt betrokken. Dat blijkt uit onderzoek van lectoraat ICT-Innovaties in de Zorg van hogeschool Windesheim.

Elles Gyaltsen-Lohuis van het lectoraat ICT-Innovaties  heeft bij zorgorganisatie Norschoten in Barneveld onderzoek gedaan naar een nieuw domoticaproject ‘Conview Care’.  Dat is een systeem van persoonsalarmering met camera’s, inclusief een spreek-luisterverbinding. De signalen en beelden komen rechtstreeks binnen op de smartphone van de verzorgende, die direct met de cliënt kan communiceren.

Gyalten-Lohuis onderzocht hoe bestuurders, cliënten, verzorgenden en familieleden en mantelzorgers het systeem ervaren. ‘Zorgdomotica kan de veiligheid, het woongemak en de zorg in woon- en zorgcomplexen voor ouderen verbeteren’, zegt de onderzoeker.

Het onderzoek heeft echter ook verbeterpunten naar voren gebracht, zoals het betrekken van de gebruikers in de ontwikkeling en implementatie van domotica en de samenwerking tussen de zorgorganisatie en de leverancier.  ‘Het is belangrijk om de geschiktheid van domoticaoplossingen met de cliënt te beoordelen’, aldus Gyaltsen-Lohuis.

Privacy

De cliënten van Norschoten gaven aan dat ze privacy eigenlijk geen issue vinden en raden aan vooral gebruik te maken van de mogelijkheid de domotica af te stemmen op de persoonlijke situatie. Ook de familieleden en mantelzorgers staan positief tegenover de inzet van zorgdomotica. Voor de verzorgenden maakt de domotica het mogelijk de zorg beter af te stemmen op de individuele behoeften van cliënten en tegelijk om hun eigen werkzaamheden beter in te delen.

De uitkomsten van het onderzoek staan in het boekje 'Zorgdomotica in de praktijk – Ervaringen van zorgorganisatie Norschoten'. Het boekje wordt verspreid door De Vitaal Thuis-coalitie van innovatienetwerk VitaValley. In deze coalitie werken verschillende partners samen en wordt kennis gedeeld om succesvolle zorginnovaties te realiseren. 

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

1 december 2015

Wie oren heeft...hore!

Want bij innovaties bestaat het nauwelijks meer dat vernieuwingen gebeuren zonder nauw contact met klanten(wensen).

Sterker nog: bij élke ontwikkeling van produkten en diensten.

Waarom denkt u dat u bij aankopen zo vaak gevraagd wordt wat u van producten of diensten vindt, dat is niet (alleen) vanwege (doorgeslagen) controle en governance.

De wereld is te complex en veranderlijk geworden om in je uitvinderskamer te kunnen vernieuwen zonder klantencontact.

Vernieuw dus ook in de zorg in contact met je cliënten. Permanent.

Cora Postema

1 december 2015

Als ik dit lees voel ik me van een andere planeet. Dit kan toch niet nieuw zijn? Volgens mij moet de zorg veel meer buiten haar eigen wereldje kijken om tot echte innovaties te komen.

Top