26088 Fahrerhandbuch 2015 Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Het systeem van gecombineerd leren en werken met aansluitend een baan is passé in de zorgsector. Werkgevers in de zorg denken niet meer aan de lange termijn, maar vragen zich af welk personeel ze volgende week of volgende maand nodig hebben. Dit constateert zorg- en opleidingsdeskundige Simone Pieterson van zorgopleider Medivus.
“Er zijn wel meer dan afdoende vacatures voor verzorgenden en verpleegkundigen doch niet in de bekende combinatie van leren en werken”, stelt Simone Pieterson. Zij verwijst naar de websites van de grotere zorginstellingen. De combinatie leren en werken was tientallen jaren gebruikelijk in de thuis- en verpleeghuiszorg, maar daaraan is volgens haar een einde gekomen.
De reden voor die ontwikkeling is volgens Pieterson makkelijk te verklaren. Zij rept van een “stille dood van de interne BBL-opleidingstrajecten” in de verpleeghuiszorg. BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg. Volgens haar denken zorginstellingen steeds meer aan de personeelsbehoefte op de korte termijn. “Strategische studies van de grotere zorginstellingen laten zien dat het aantal stageplekken gestadig afneemt. En dat er voorts bezuinigd wordt op praktijkopleiders en de bezetting van interne stagebureaus.”
Omschakeling
Pieterson constateert ook een omschakeling met betrekking tot scholingstrajecten voor het vaste personeel in de verpleeghuissector. Volgens haar worden de meerjarige BBL-opleidingstrajecten meer en meer vervangen door verkorte opleidingstrajecten. “Men kiest dan voor een pragmatische opleiding die gebaseerd is op de zogenaamde derde leerweg.”
In bijvoorbeeld een reguliere BBL setting, waarin een Helpende in een driejarig traject wordt opgeleid tot Verzorgende-IG, hebben werkgever en werknemer volgens haar “niet bepaald een gezamenlijk belang”. De vaak oudere werknemer moet dan ineens kiezen voor danwel gedwongen ontslag of een meerjarig BBL-opleidingstraject. Vaak betekent dit dat een oudere werknemer plotseling meerdere jaren plaats moet nemen in de schoolbanken. Dat vooruitzicht motiveert oudere werknemers niet, stelt Pieterson, met name door het grote aantal verplichte aantal lesuren die inherent zijn aan ‘klassieke’ BBL-opleidingen.