Tech

Serious game moet securitybewustzijn vergroten

De menselijke factor blijkt nog altijd een achilleshiel als het op digitale veiligheid aankomt. Om die reden heeft softwarefabrikant Centric een serious game ontwikkeld waarmee organisaties het digitale veiligheidsbewustzijn van medewerkers kunnen vergroten.

Hoewel organisaties zich in toenemende mate realiseren hoe belangrijk het veiligheidsbewustzijn is, blijkt uit onderzoek dat twee derde van de organisaties niet zeker weet of zij voldoende investeren in het beveiligingsbewustzijn van medewerkers. Met Hack@Scape introduceert Centric een nieuwe manier om dit bewustzijn met behulp van serious gaming te verhogen.

“Memo’s versturen alleen is anno 2016 niet meer voldoende en ook de poster heeft maar een beperkt effect”, licht Gerard Stroeve, security-expert bij Centric, de inzet van serious gaming toe. “Met de Hack@Scape is het weer mogelijk om de ‘gewone medewerker’ actief te betrekken bij informatiebeveiliging.”

Puzzel

Tijdens de Hack@Scape worden maximaal vijf medewerkers achtergelaten in een afgesloten kantoorruimte. Ze gaan op zoek naar aanwijzingen over wat er zich in de ruimte heeft afgespeeld en hoe dat heeft plaatsgevonden. Het antwoord ligt in de kluis en de deelnemers hebben 45 minuten de tijd om de code te kraken. Al puzzelend komen diverse security-onderwerpen aan bod. Na afloop van de game volgt een nabespreking en behandelen de deelnemers samen met experts van Centric de belangrijkste do’s en don’ts ten aanzien van informatiebeveiliging rond de eigen werkplek. Alles bij elkaar duurt een Hack@Scape ongeveer twee uur. De game kan zowel bij Centric als op locatie worden georganiseerd.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top