ACTUEEL

Menzis erkent fout bij afhandeling pgb-klacht

Zorgverzekeraar Menzis erkent dat een fraudeklacht tegen jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp niet goed is afgehandeld. Dat meldt Omroep Gelderland.

Een 27-jarige cliënte diende in februari 2015 een klacht in tegen haar zorgverlener omdat die via haar persoonsgebonden budget (pgb) meer uren zorg zou declareren dan leveren. Ze moest tekenen voor 47 uur zorg, terwijl volgens haar maar 18 uur zorg verleend was. Boriz begeleidde de vrouw bij het zelfstandig wonen.

De vrouw heeft volgens de lokale omroep diverse keren bij Menzis aangeklopt om haar klacht onderzocht te krijgen, zonder resultaat. In de officiële afwijzing stelt Menzis dat het zorgkantoor niet de aangewezen partij is om pgb-fraude aan te pakken. Dit terwijl staatssecretaris Van Rijn de Tweede Kamer onlangs nog heeft toegezegd dat een zorgkantoor vermoedens van fraude wel moet onderzoeken.

"Dit is geen chic proces geweest", erkent een woordvoerder van de zorgverzekeraar tegenover de lokale omroep.

Op de vingers getikt

Deze cliënte en andere dienden ook een klacht in bij de commissie Gelderse Zorginstellingen. Ook die vond zichzelf niet bevoegd om een oordeel te vellen over de fraudeklacht. Wel tikte de commissie Boriz op de vingers over de communicatie van het bedrijf met cliënten.

De raad van toezicht van Boriz heeft inmiddels maatregelen genomen. Er is een zorgcoördinator aangenomen die de begeleiders aanstuurt en er komt een nieuw systeem voor urenregistratie. Boriz heeft de aantijgingen van fraude altijd ontkend, aldus Omroep Gelderland

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top