Tech

Nederlander vindt zorginfo via social media geloofwaardig

Ruim vier van de tien Nederlanders (42 procent) vindt content op social media even geloofwaardig als of zelfs geloofwaardiger dan op een website van een zorginstelling. Ruim één op de vijf Nederlanders (21 procent) vindt dat elke zorginstelling aanwezig moet zijn op social media. Eenzelfde percentage volgt een zorginstelling via social media.

Dit blijkt uit een onderzoek van LVB Networks, uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder ruim duizend Nederlanders. “Slechts een krappe helft van Nederland vertrouwt berichtgeving op de website van een zorginstelling méér dan op social media”, zegt Hubertien Huurman, pr & social media-adviseur bij content-marketeer LVB Networks. “Door marktwerking in de zorg is het binden van patiënten veel belangrijker geworden. Vaak bezoeken patiënten een website slechts een enkele keer, alleen voor praktische informatie. Andere kanalen zoals social media, bieden de mogelijkheid om als zorginstelling in contact te komen en te blijven met patiënten of om cliënten en hun omgeving te laten zien wat je meerwaarde is.”

Toch vindt nog altijd dat 21 procent het niet nodig vindt dat zorginstellingen via social media communiceren.  Het veruit populairste kanaal om een zorginstelling is Facebook. Gaat het om de aard van de informatie dan wil vijfenvijftig procent van de respondenten via social media praktische tips en informatie, over bijvoorbeeld nieuwe faciliteiten of algemene zorginformatie. Dertig procent zoekt verhalen en ervaringen van patiënten, gevolgd door tips, ervaringen en nieuws over een ziekte of aandoening (28 procent), innovatieve ontwikkelingen, zoals nieuwe behandelmethoden (28 procent) en achtergrondinformatie over artsen enmedewerkers (17 procent).

Ook vroegen de onderzoekers naar de reden om een instelling níet meer te volgen. Bijna de helft (46 procent) zegt te stoppen als ze geen rechtstreekse betrokkenheid meer hebben. Vier van de tien (39 procent) stoppen wanneer de content hen onvoldoende aanspreekt. Tien procent haakt af wanneer de zorginstelling negatief onder de aandacht komt of als ze zelf een negatieve ervaring met de zorginstelling krijgen.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top