Patiëntenfederatie NPCF start op 26 mei een landelijke mediacampagne om de positie van ZorgkaartNederland als “patiëntvriendelijke etalage van de zorg” te versterken. De NPCF hoopt vooral meer publieksreacties op de beoordelingssite te genereren.
De website is de afgelopen jaren met elke maand een miljoen bezoekers uitgegroeid tot de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg. Inmiddels staan er ruim 320.000 ervaringen op Zorgkaartnederland.nl.
Toch is er recentelijk stevige kritiek geweest op ZorgkaartNederland. Door het relatief geringe aantal beoordelingen zeggen de scores op ZorgkaartNederland volgens onderzoekers weinig tot niets over de feitelijke kwaliteit van de zorg.
Volgens NPCF-bestuurder-directeur Dianda Veldman gaan de onderzoekers voorbij aan het wezenlijke belang van de website. “In de jungle van de zorg is er voor patiënten nauwelijks kwaliteitsinformatie te vinden. En al heel moeilijk objectieve informatie”, stelt Veldman in een blog op Skipr.nl. “Laten we dan blij zijn dat we in ieder geval subjectieve informatie hebben. Van patiënten voor patiënten.”
Tezelfdertijd spant de NPCF zich in om het objectieve gehalte van de informatie te versterken door meer reacties te genereren. “Hoe meer waarderingen, hoe betrouwbaarder het beeld dat Zorgkaart geeft”, aldus Veldman. Volgens Veldman ligt de sleutel voor een deel ook bij zorgaanbieders zelf. “Zij zien de patiënt en kunnen hem vragen zijn kritiek te geven. Wat ons betreft maken de zorgverleners die kwaliteitsinformatie beschikbaar voor ZorgkaartNederland. En roepen ze hun patiënten op een waardering te plaatsen.”
Ervaringen delen
In de nieuwe crossmediale campagne ligt de focus op het ‘delen van ervaringen’. Niet alleen wil de NPCF met da campagne ZorgkaartNederland meer bekendheid geven, ook moet er meer ervaringen verzameld worden.
Via acht verschillende radiocommercials gaat de NPCF mensen aanzetten tot het delen van hun ervaring met de zorg. In deze commercials komen echte ervaringen van mensen terug. Deze radiocommercials zijn te horen in week 21 tot en met week 49 op Qmusic, Sky Radio en lokale omroepen (ORN). Daarnaast zet de NPCF digitale media als Facebook, Twitter en Google in.
Huisstijl
In aanvulling op de campagne werkt de NPCF aan een nieuwe huisstijl. Naar verwachting zal deze begin juli gelanceerd worden. Met de nieuwe huisstijl wil de NPCF het menselijke aspect van de zorg benadrukken.