© GiZGRAPHICS / fotolia.com - Bildnummer: #32816765 26088 Fahrerhandbuch 2013 Der Hausarzt Titel 4/13
Patiënten missen regelmatig belangrijke informatie tijdens een gesprek met de dokter. De boodschap gaat langs hen heen of ze hebben niet alles gevraagd wat zij wilden vragen. Emoties spelen hierbij een belangrijke rol, blijkt uit onderzoek van Zilveren Kruis over artsbezoek, uitgevoerd door TNS NIPO.
Eén op de vier patiënten vindt het moeilijk vindt om te begrijpen wat de arts zegt. Ruim eenderde van de patiënten die de spreekkamer uitloopt, is de inhoud van het gesprek zelfs alweer vergeten. Emoties spelen een belangrijke rol in een zorgtraject, blijkt uit het TNS NIPO-onderzoek.Een kwart van de patiënten met negatieve emoties erkent dat deze invloed hebben gehad op de behandelkeuze.
Ondanks de soms heftige emoties bereidt deze groep zich niet meer of beter voor, blijkt uit het onderzoek. Zij maken weinig gebruik van hulpmiddelen om samen met de arts de jusite vervolstappen te bepalen, aldus de onderzoekers. Mensen kunnen bijvoorbeeld iemand meenemen naar het gesprek met de arts. Drie op de vijf mensen doet dit zelden tot nooit. Patiënten nemen het gesprek zelden op – een idee dat minister Schippers enkele maanden geleden voorstelde. Slechts 4 procent van de patiënten doet dit, terwijl bijna twee op de vijf het wel zou willen.
Spanning
“Patiënten krijgen tijdens het gesprek met de dokter een heleboel informatie”, zegt Dianda Veldman, directeur patiëntenfederatie NPCF. “Maar die kunnen ze vanwege de spanning lang niet altijd verwerken. Wij raden patiënten aan van te voren goed na te denken wat ze willen weten.” Patiënten moeten niet onderschatten wat voor impact een gesprek kan hebben op hen, zegt Mariska Koster, senior medisch adviseur bij Zilveren Kruis en in het verleden werkzaam als longarts. “Een goede voorbereiding op het doktersbezoek draagt bij aan de kwaliteit van het gesprek en zorgt ervoor dat arts en patiënt samen betere keuzes kunnen maken.”
Om patiënt en arts te helpen ook in emotionele gesprekken de juiste keuzes te maken, introduceert Zilveren Kruis een online platform: ‘Beter naar de dokter’. De content op het platform is ontwikkeld in nauwe samenwerking met huisartsen, specialisten en patiënten. Centraal staat een slimme vragenlijst, die samen met zorgprofessionals is vastgesteld. Met een speciale tool kunnen patiënten voor elk doktersbezoek hun persoonlijke vragenlijst maken (op de tablet, mobiel of op papier).
Met het platform stimuleert de zorgverzekeraar Nederlanders beter voorbereid hun zorgtraject te doorlopen. Het is belangrijk dat patiënten de diagnose goed begrijpen en de afweging van keuzes die gemaakt moeten worden, om het samen met de arts eens te worden over de vervolgstappen in het zorgtraject – iets waar minister Schippers (Volksgezondheid) belang aan hecht.