ACTUEEL

'ZorgkaartNederland draagt bij aan patiëntveiligheid'

De ervaringen die patiënten op ZorgkaartNederland delen over ziekenhuizen dragen bij aan de patiëntveiligheid. Inspecteurs van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gebruiken die ervaringen om zicht te krijgen op de veiligheid in ziekenhuizen.

Dit blijkt uit het onderzoek over de stem van de patiënt in de zorg, waarop Sorien Kleefstra op 6 juli gaat promoveren aan de Universiteit van Amsterdam.

Kleefstra is in het dagelijks leven onderzoeker bij de IGZ. Zij onderzocht de manier waarop ervaringen van patiënten worden gebruikt om de zorg in ziekenhuizen te verbeteren. Ze beschrijft de ontwikkeling van waarderingssites en de kritiek erop. Zo zouden sites niet objectief zijn omdat ze de mening van patiënten weergeven. Patiënten zijn vaak positief en erg tevreden over de zorg die ze krijgen in ziekenhuizen. Desondanks zijn die waarderingen wel waardevol, volgens Kleefstra, als instrument om fouten en risico's voor de veiligheid van de patiënt op te sporen.

Om die reden worden patiëntervaringssites steeds vaker gebruikt om risico's in kwaliteit en veiligheid in ziekenhuizen op te sporen. Kleefstra noemt als voorbeeld een ervaring op ZorgkaartNederland waarbij een patiënt beschrijft dat er problemen waren met een ingreep voor een maagverkleining. De Inspecteur van de IGZ sloeg aan op die ervaring. Volgens hem hadden die problemen zich in dat ziekenhuis niet mogen voordoen omdat het ziekenhuis een gespecialiseerd centrum had voor maagoperaties en verkleiningen.

Verhoging van de patiëntveiligheid

Volgens Kleefstra, die met tien inspecteurs sprak over de waarde van ZorgkaartNederland, draagt de site bij aan verhoging van de patiëntveiligheid. Wel geven de inspecteurs aan dat ervaringen van patiënten alleen niet genoeg zijn. Er is altijd meer materiaal nodig om uitspraken te kunnen doen. Zij spreekt de veelgehoorde kritiek dat patiëntervaring subjectief is en dus niet valide, tegen. "Het patiëntenperspectief is dus, juist dankzij de subjectiviteit, een aanvulling op al gebruikte objectieve en klinische uitkomstindicatoren."

1 Reacties

om een reactie achter te laten

opa vrolijk

29 juni 2016

Nu moet ik wel erg hard lachen om onderstaande tekst. Wij hebben overal aangeklopt en om hulp gevraagd, misstanden gemeld. En wat gebeurde er bij zorgkaart nederland, het werd niet geplaatst? Niets dus, pas nadat het kalf verdronken was.........en de igz binnen was gewandeld en er een vernietigend rapport lag. Ineens kwam onze beoordeling wel online. Men weet ook dat er door Clientenraad onderling hoge cijfers werden gegeven om zo goed uit de bus te komen als tehuis. En ook zorgkaart Nederland weet dit uit de openbare notulen CR! Nu ineens poets men zijn imago? Of is het een nieuwe start?

Top