Door heel Nederland zijn mensen behoorlijk tevreden over de huisartsenposten die ze bezoeken, Friezen en Drenten het meest, Brabanders en Limburgers het minst. De grootste ergernis van de gebruikers zijn de lange wachttijden, ook al is er telefonisch een tijdsafspraak gemaakt.
Dat blijkt uit publieksenquêtes over de kwaliteit van huisartsenposten (HAP’s), die de regionale omroepen samen met de NOS hielden onder zo’n 15.500 Nederlanders. Tweederde zegt dat ze goed worden geholpen op de HAP, de helft zegt dat in het algemeen de ervaring ‘prima’ is. Een op de vijf vindt van niet.
Wachttijden
De meeste mensen zijn ook goed te spreken over de telefonische bejegening voorafgaand aan een bezoek aan een HAP. Maar de wachttijden zijn een bron van ergernis. Meer dan een op de tien HAP-bezoekers moet meer dan een uur wachten. Onzekerheid over de wachtduur, en het feit dat sommige patiënten eerder worden geholpen, versterken de gevoelens van onvrede. De wachttijden zijn het hoogst in Brabant en Limburg.
HAP-dichtheid
De meeste huisartsenposten (HAP’s) in Nederland zijn binnen een straal van tien kilometer vanaf het woonadres. Uitzondering is Friesland, waar meer dan de helft verder moet reizen, tot soms meer dan dertig kilometer aan toe. RTV Noord in Groningen deed niet mee aan het onderzoek. Zuid-Holland heeft de hoogste HAP-dichtheid. Patiënten in Utrecht klagen over de apotheekzorg in de provincie. Bij veel huisartsenposten is daar geen apotheekvoorziening, waardoor ze dubbel moeten reizen.