Finance

Ziekenhuis Uden realiseert doelbewust omzetdaling

Ziekenhuis Bernhoven in Uden heeft in het kader van het programma Zinnige Zorg in twee jaar tijd een omzetdaling gerealiseerd: 12 procent ten opzichte van 2014. Dit meldt de NOS.

Het doel van Zinnige Zorg is betere zorg leveren door minder te doen. Het ziekenhuis trekt voor individuele patiënten zo nodig meer tijd uit om hun de best mogelijke behandeling te geven. Daarnaast moet de werkwijze bijdragen aan het betaalbaar houden van de zorg. Doordat er minder zorg wordt geleverd, kan het ziekenhuis snijden in de kosten. Minder zorg betekent een andere organisatie met minder medewerkers, aldus de NOS.

Bernhoven heeft in 2014 een vijfjarig contract afgesloten met de zorgverzekeraars VGZ en CZ. Daarin is afgesproken dat het budget van het ziekenhuis elk jaar een beetje terugloopt, in ruil voor zekerheid over de inkomsten. Op sommige gebieden zijn investeringen nodig, maar er zijn ook bezuinigingen mogelijk door de nieuwe werkwijze.

Huisartsen

Het ziekenhuis probeert minder patiënten te behandelen door samen te werken met de huisartsen in de regio. Zou houden de dermatologen van het ziekenhuis spreekuur bij huisartsen. Daar beoordelen ze of patiënten voor behandeling naar het ziekenhuis moeten komen of dat de huisarts het afkan. Voorheen stuurden huisartsen vier op de vijf patiënten voor zo'n eerste beoordeling voor de zekerheid door naar de polikliniek dermatologie van het ziekenhuis.

Een ander gevolg van de nieuwe werkwijze is dat Bernhoven veel minder operaties heeft uitgevoerd de afgelopen twee jaar. Patiënten worden nadrukkelijker op de voor- en nadelen van operaties gewezen. Om patiënten te betrekken bij hun behandeling heeft het ziekenhuis digitale keuzehulpen ontwikkeld. Patiënten krijgen zo mee wat de voordelen zijn van een operatie, maar ook wat de nadelen zijn.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Menno Visser

6 februari 2017

Petje af! Resumerend: minder kosten bij minimaal gelijkblijvend zorgvolume door regionaal andere inrichtingsvorm van de zorg (integraal) te kiezen met oprechte samenwerking tussen 1e en 2e lijn. Hogere kwaliteit door focus. Zwarte cijfers door samenwerking met de zorgverzekeraars. Dan nog even anderhalvelijnszorg in de praktijk brengen en als klap op de vuurpijl patientenparticipatie waar vaak over gesproken wordt maar dat beperkt in de praktijk tot uitvoering komt. Petje af? Pet, hoed, sjaal... en dan een buiging! Menno Visser, InoCare | Wij helpen mensen, die mensen helpen

Top