ACTUEEL

CZ wil wachtlijsten verkorten met online zorg

Zorgverzekeraar CZ wil de lange wachtlijsten aanpakken door digitale zorg als mogelijkheid aan te bieden. Momenteel staan er onnodig veel CZ verzekerden op de wachtlijst terwijl snellere, digitale zorg wel beschikbaar, aldus de zorgverzekeraar.

Met deze stap worden niet alleen de wachtlijsten verkort, ook wil CZ dat verzekerden voortaan altijd bij aanmelding de keuze krijgen om een online behandeling te starten. De verzekeraar is momenteel koploper op dit gebied, maar de bedoeling is dat alle ggz-aanbieders dit gaan doen.

Personeelschaarste

Rens van Oosterhout, manager ggz bij CZ, benadrukt dat er haast bij is: “Digitale zorg is de belangrijkste manier om de toegankelijkheid te vergroten gezien de schaarste aan personeel”, aldus Van Oosterhout. “Als aanbieders kijken welke mensen ook digitaal geholpen kunnen worden, kunnen niet alleen díe mensen sneller terecht maar ook biedt dat sneller plek voor de mensen die alleen face-to-face geholpen kunnen worden. We zien dat het kan. Een aantal ggz-aanbieders maakt nu al vaart in het aanbieden van digitale zorg.”

Blended zorg als uitgangspunt

Van Oosterhout benadrukt dat digitale zorg zowel in de generalistische basis ggz als gespecialiseerde ggzkan worden ingezet. Mensen die kampen met angst of depressie wachten nu langer dan nodig, want online zorg is beschikbaar. Blended zorg moet volgens hem hierbij het uitgangspunt zijn, waarbij gedacht kan worden aan opdrachten en coaching, beeldbellen, en chatten met de zorgverleners.

In gesprek met huisartsen

CZ wil niet alleen ggz-aanbieders stimuleren om digitale zorg in te zetten, maar ook huisartsen erbij betrekken. De komende tijd zal de verzekeraar daarom met huisartsen in gesprek gaan en hen attenderen op de mogelijkheden van online zorg. Daarnaast kunnen CZ verzekeren vanaf 2020 advies krijgen over online zorg via het CZ Zorgteam.

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Arne van Oranje

29 maart 2019

Het is maar welke onderzoeken je uitkiest en hoe je de uitkomsten interpreteert.

Wat wel duidelijk is over eHealth in de GGZ is dat je heel goed moet selecteren welke cliënten in aanmerking komen voor digitale zorg, zeker mensen met angst, depressie en/of persoonlijkheidsstoornissen. En als er iets niet helemaal lekker gaat tijdens de protocollaire digitale behandeling is er dan wel snel de mogelijkheid tot face2face contact? Denk het niet gezien de wachttijden.
Het verplicht gaan stellen kan je als zorgaanbieder in de GGZ heel zuur gaan opbreken als jou cliëntenpopulatie niet of nauwelijks voor digitale zorg in aanmerking komt bij de selectie. Mijn ervaring is dat zorgverzekeraars bij een verplichting een percentage of x euro afspreken in het contract en daar is niet mee te schuiven achteraf.

Verder komen de zorgverzekeraars, en met name CZ, niet met meer geld over de balk om dit te bewerkstelligen. Moet allemaal binnen de bestaande krappe budgetten. Er ligt nog steeds 300 miljoen euro op de plank bij de zorgverzekeraars voor uitbreiding van de ambulante GGZ zorg. Daar ligt al sinds 2014 een flinke laag stof op.

Wat je ook bedenkt, anders dan de budgetten flink op te hogen of af te schaffen, zullen veel gecontracteerde GGZ aanbieders niet meer gaan doen dan dat het management financieel veilig acht en blijven de wachttijden hoog.

Top