Tech

Verzekeraar a.s.r. zet wearables en apps in voor gezonde leefstijl

Klanten van a.s.r. kunnen korting of cadeaus krijgen wanneer zij bepaalde apps gebruiken of wearables dragen die onderdeel uitmaken van het gezondheidsprogramma Vitality.

Dit programma is van oorsprong Zuid-Afrikaans en werd ontwikkeld door verzekeraar Discovery. Het programma wordt gebruikt in 22 landen door 16 miljoen mensen. Het programma is gebaseerd op bevindingen uit de gedragswetenschap en stimuleert mensen op een positieve manier om meer te bewegen en gezonder te leven.

Drukte op het werk

Uit onderzoek van a.s.r. blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden uitvluchten bedenkt om niet te hoeven sporten en anderszins te bewegen. Als redenen worden genoemd vermoeidheid, drukte op het werk of het weer. Een financiële beloning helpt om mensen in beweging te krijgen. 

Klanten die een arbeidsongeschiktheids-of zorgverzekering hebben kunnen een lidmaatschap afsluiten om deel te nemen aan Vitality. Hiermee komen zij in aanmerking voor week-, maand- en jaarbeloningen in de vorm van cadeaus en zelfs teruggave van de premie.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Wim Jongejan

9 november 2019

Jammer dat de redactie van SKIPR kritiekloos de berichtgeving van a.s.r. overneemt zonder kritische noot over de wijze waarop dit programma georganiseerd is. In de eerste plaats is het niet gratis want de deelnemer betaalt 3,5 euro per maand aan a.s.r. Vitality per maand.(42 euro per jaar). In de tweede plaats krijgen deelnemers die hun vitality-punten halen door af t evallen en te bewegen kado-bonnen en korting terwijl verzekeren die al gezond leven en veel bewegen niet geïdentificeerd worden en dus geen korting krijgen. In de derde plaats vergaart de dochter van a.s.r. antwoorden op vragenlijsten over gezondheid, sociale activiteiten en levensstijl, daarnaast gegevens van smartwatch en fitbit, plus waarden van bloeddruk, glucose en cholesterol. a.s.r. Vitality wordt daarmee een groot-verzamelaar van zorgdata. Ook al zegt men privacy hoog in het vaandel te hebben bestaan er dwarsverbindingen tussen het moederbedrijf en de dochter. op de keper beschouwd valt er dus best veel af te dingen op dit concept.
Zie: https://www.zorgictzorgen.nl/zorgverzekeraar-asr-van-het-padje-af-met-cadeaubonnen-voor-gezondheidsdata/

Top