Het bedrijf Prescan Nederland, dat mensen preventief medisch onderzoek aanbiedt, moet zijn reclamecampagne veranderen, omdat die misleidend en oneerlijk is. Dat heeft de Reclame Code Commissie eerder deze week geoordeeld, zo is donderdag bekend geworden.
Het bedrijf in Hengelo publiceerde tijdens de Tour de France advertenties in kranten waarin oud-wielrenner Hennie Kuiper werd geciteerd. De oud-wielrenner zegt in de advertentie: ,,Bij Prescan vertelde men mij dat er bij één op de vijfitg mensen een tumor wordt ontdekt. Dankzij de Total Body Scan van Prescan weet ik dat ik gezond ben.”
Oncontroleerbaar
Volgens de Reclame Code Commissie kan het bedrijf niet voldoende controleerbaar wetenschappelijk onderbouwen dat bij de scan bij één op de vijftig mensen een tumor wordt ontdekt. Daarbij heeft de commissie bezwaar tegen de uitspraak van Kuiper dat hij dankzij de scan weet dat hij gezond is. Volgens de commissie kunnen niet alle aandoeningen via een Total Body Scan worden ontdekt.
Beroep
De zaak was aanhangig gemaakt door de Vereniging tegen de Kwakzalverij, een organisatie van artsen die strijdt tegen ondeugdelijke medische behandelingen. Prescan zegt beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. (ANP)