Laatst hoorden we een kwaliteitsmanager van een zorginstelling die erkend voorop loopt in het meten van zorgkwaliteit met droge ogen bekennen dat aan het eind van het behandeltraject van een jaar 10 procent van de patiënten alle CQI en PROMs vragenlijsten had ingevuld.
10 Procent? En Zorgkaart Nederland? Al een aantal jaar in de lucht, maar mijn huisarts heeft 3 waarderingen. Wat moet ik daar nu mee? Hoe zit het eigenlijk met de kwaliteit van dit soort kwaliteitsmetingen? Leveren die wel de gewenste transparantie op in een betrouwbare vorm? Belasten we de patiënt hiermee niet te veel?
Ondersteunen
En willen we met deze metingen niet te veel tegelijk? De zorg voor de individuele patiënt verbeteren; beleidsmakers informeren over welke zorg het waard is vergoed te worden; de zorgprocessen in een instelling verbeteren; patiënten ondersteunen bij de keuze tussen zorgaanbieders en verzekeraars ondersteunen bij het inkopen van zorg.
Vraagtekens
Als marktonderzoekers zetten wij vraagtekens bij de kwaliteit van kwaliteitsmetingen die bij de patiënt of cliënt worden uitgevoerd. En daarin staan we niet alleen, we horen hierover regelmatig geluiden vanuit ons werkveld en lezen erover in eerder verrichte studies, bijvoorbeeld het NIVEL-rapport Wat heeft vijf jaar CQindex opgeleverd?
Graag gaan wij met de ontwerpers en uitvoerders van de CQI en PROMs in discussie over hoe we samen een aantal knelpunten kunnen oplossen, zodat de bruikbaarheid van deze instrumenten in de dagelijkse zorgpraktijk wordt verbeterd.
Dagelijkse behandelrelatie
Als het gaat om de PROMs, hebben we alvast een suggestie. Zet die in in de dagelijkse behandelrelatie tussen zorgverlener en patiënt, als ‘vinger aan de pols’. Dan worden ze voor de zorgverlener op den duur net zo onmisbaar als het meten van de bloeddruk of HbA1c-waarde.
Symposium
Wie hierover mee wil praten: de Profgroep Healthcare van de MOA, de brancheorganisatie van de marktonderzoekers, organiseert op 13 januari een symposium waarbij de kwaliteit van kwaliteitsmetingen in de zorg onderwerp van discussie is. U bent van harte welkom!
Petra Kramer
Research Consultant Zorg TNS NIPO. De blog is geschreven in samenwerking met Jan Smelik.